
- ΕΚΤΟΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
- Posted
- Διαβάστηκε 150 φορές
- Φωτορεπορτάζ
Οδική ασφάλεια σε κρίσιμη καμπή - Τροχονομικές παραβάσεις σε ανοδική πορεία στην Ημαθία
Ένας μήνας, σχεδόν χίλιες παραβάσεις – Τι λέει στην εφημερίδα μας ο Προϊστάμενος του Γραφείου Ενημέρωσης Πέτρος Τάνος
ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ (ΡΕΠΟΡΤΑΖ) ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΒΕΡΟΙΑ (20/10/25)
Σε μια περίοδο που η συζήτηση για την οδική ασφάλεια αποκτά ξανά ένταση, τα στατιστικά στοιχεία για την Περιφερειακή Ενότητα Ημαθίας έρχονται να υπενθυμίσουν ότι το ζήτημα δεν είναι θεωρητικό αλλά άκρως πρακτικό και επείγον. Σύμφωνα με τα επίσημα δεδομένα της Ελληνικής Αστυνομίας, κατά τη διάρκεια του Σεπτεμβρίου 2025 βεβαιώθηκαν συνολικά 920 τροχονομικές παραβάσεις στους δρόμους της Ημαθίας.
Πρόκειται για αριθμό υψηλό, που δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητος, καθώς αφορά κυρίως παραβάσεις με υψηλό δείκτη επικινδυνότητας και άμεση συσχέτιση με τροχαία ατυχήματα.
Μια επικίνδυνη καθημερινότητα
Αναλυτικά, οι παραβάσεις που καταγράφηκαν στην Ημαθία τον Σεπτέμβριο 2025 είναι οι εξής:
598 παραβάσεις για υπέρβαση του ορίου ταχύτητας
153 περιπτώσεις μη χρήσης ζώνης ασφαλείας
56 αντικανονικά προσπεράσματα
43 παραβάσεις για μη χρήση προστατευτικού κράνους
37 οδηγοί που χρησιμοποιούσαν κινητό τηλέφωνο κατά την οδήγηση
33 περιπτώσεις οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ
Τα δεδομένα είναι ενδεικτικά του προβλήματος. Πάνω από το 65% των παραβάσεων αφορούν υπερβολική ταχύτητα – ένα από τα βασικά αίτια θανατηφόρων τροχαίων στην Ελλάδα. Παράλληλα, η απουσία ζώνης ή κράνους, η απόσπαση προσοχής από κινητό και η κατανάλωση αλκοόλ, συμπληρώνουν μια εικόνα χαμηλής οδηγικής υπευθυνότητας.
Η εικόνα στην Κεντρική Μακεδονία
Αντίστοιχα στοιχεία βεβαιώθηκαν και στην ευρύτερη περιοχή αρμοδιότητας της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Κεντρικής Μακεδονίας, η οποία περιλαμβάνει τις Π.Ε. Ημαθίας, Κιλκίς, Πέλλας, Πιερίας, Σερρών και Χαλκιδικής. Συνολικά, 6.183 παραβάσεις καταγράφηκαν τον ίδιο μήνα:
4.387 για υπερβολική ταχύτητα
824 για μη χρήση κράνους
587 για μη χρήση ζώνης
169 για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ
120 για αντικανονικό προσπέρασμα
96 για χρήση κινητού τηλεφώνου
Η Ημαθία, αν και μικρότερη πληθυσμιακά, συμμετέχει με ποσοστά που υποδεικνύουν δυσανάλογη επικινδυνότητα, γεγονός που ανησυχεί ιδιαίτερα τις τοπικές αρχές.
Δήλωση του Αστυνομικού Υποδιευθυντή Πέτρου Τάνου
Σε δήλωσή του στην εφημερίδα μας για τα στοιχεία, ο Πέτρος Τάνος, Αστυνομικός Υποδιευθυντής και Προϊστάμενος του Γραφείου Ενημέρωσης Δημοσιογράφων της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Κεντρικής Μακεδονίας, ανέφερε χαρακτηριστικά:
«Η Ελληνική Αστυνομία, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στην οδική ασφάλεια και την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων, πραγματοποιεί εντατικούς και ουσιαστικούς τροχονομικούς ελέγχους, με έμφαση κυρίως στις παραβάσεις που μπορεί να οδηγήσουν σε σοβαρό ή ακόμα και θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα. Τέτοιες παραβάσεις είναι η υπερβολική ταχύτητα, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, το αντικανονικό προσπέρασμα, η μη χρήση προστατευτικού κράνους ή ζώνης ασφαλείας, η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση κ.α.»
Ο κ. Τάνος επεσήμανε επίσης τη νέα στρατηγική της ΕΛ.ΑΣ., που ενισχύει την πρόληψη και την εκπαίδευση:
«Με στόχο την προστασία της ζωής, εφαρμόζεται συγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιο Τροχαίας στο πλαίσιο της εκστρατείας ‘Μηδενική ανοχή στη μη χρήση κράνους’, με σκοπό την καθολική συμμόρφωση των οδηγών και επιβατών δίκυκλων, καθώς και των χρηστών Ε.Π.Η.Ο.»
Παράλληλα, αναφέρθηκε στον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Ν. 5209/2025):
«Με τη θέσπιση του νέου ΚΟΚ επέρχεται αυστηροποίηση των ποινών και μάλιστα στις περιπτώσεις υποτροπής, οι ποινές αυξάνονται σημαντικά. Σκοπός δεν είναι η βεβαίωση ή η είσπραξη προστίμων, αλλά η σωστή οδηγική συμπεριφορά και η πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων. Πραγματοποιούνται ουσιαστικοί και εντατικοί έλεγχοι, αλλά και δράσεις πρόληψης και ευαισθητοποίησης των πολιτών, με στόχο την προστασία της ίδιας της ζωής.»
Η βαθύτερη ανάγνωση των αριθμών
Πίσω από τα νούμερα κρύβονται πραγματικές ιστορίες και καθημερινές απειλές. Ο οδηγός που προσπερνά παράνομα, αυτός που πίνει "μόνο ένα ποτό", εκείνος που δεν φορά ζώνη "για μικρή απόσταση", όλοι συμμετέχουν σε μια κουλτούρα αδιαφορίας που κοστίζει ανθρώπινες ζωές.
Η παραβατικότητα δεν αφορά μόνο ατυχήματα.Αντανακλά και έλλειψη κοινωνικής παιδείας και σεβασμού. Όταν η οδική συμπεριφορά αντιμετωπίζεται ως "προσωπική υπόθεση", τα αποτελέσματα είναι συχνά τραγικά.
Η οδική ασφάλεια είναι συλλογική ευθύνη
Το πρόβλημα δεν είναι απλώς θέμα αστυνόμευσης. Η Ελληνική Αστυνομία πράγματι εντατικοποιεί τους ελέγχους και αναλαμβάνει δράσεις, όμως η αλλαγή πρέπει να ξεκινήσει από τον ίδιο τον πολίτη.
Από τον γονιό που φορά ζώνη για να δώσει το σωστό παράδειγμα,τον δάσκαλο που μιλά για οδική ασφάλεια στην τάξη,τον μαθητή που αρνείται να επιβιβαστεί σε δίκυκλο χωρίς κράνος,τον οδηγό που προτιμά να χάσει 2 λεπτά παρά να ρισκάρει μια ζωή.
Η οδική ασφάλεια δεν είναι στατιστική. Είναι πολιτισμός.Κι αυτός μετριέται στους δρόμους, όχι στα λόγια.
Στάλθηκαν τα πρώτα «ραβασάκια» για ασφάλεια και τέλη
Ξεκίνησε η αποστολή των πρώτων ειδοποιήσεων από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) προς τους ιδιοκτήτες οχημάτων που εντοπίστηκαν να κυκλοφορούν χωρίς ασφάλεια ή χωρίς να έχουν καταβάλει τα απαιτούμενα τέλη κυκλοφορίας. Οι διασταυρωτικοί έλεγχοι πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του νόμου 5113/2024, με στόχο την πάταξη των παραβάσεων και την προστασία των νόμιμων κατόχων.
Οι ειδοποιήσεις αποστέλλονται μέσω SMS, email ή ταχυδρομείου, ανάλογα με τα στοιχεία επικοινωνίας που τηρούνται στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (emep.gov.gr) ή τα μητρώα της ΑΑΔΕ. Συγκεκριμένα, όσοι έχουν καταχωρίσει τα στοιχεία τους στο μητρώο θα λάβουν SMS και email από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, ενώ οι υπόλοιποι θα ειδοποιηθούν με email από την ΑΑΔΕ. Σε περιπτώσεις όπου δεν είναι δυνατή η επικοινωνία με κανέναν από αυτούς τους τρόπους, η ενημέρωση θα γίνει ταχυδρομικά.
Στην πρώτη φάση, αποστέλλονται συνολικά περισσότερες από 108.000 ειδοποιήσεις για ανασφάλιστα οχήματα και περίπου 110.000 για απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας, τόσο σε ιδιώτες όσο και σε νομικά πρόσωπα.
Οι ιδιοκτήτες των οχημάτων έχουν περιθώριο 15 ημερών να συμμορφωθούν, είτε με την ασφάλιση του οχήματος είτε με την καταβολή των τελών κυκλοφορίας. Σε διαφορετική περίπτωση, θα τους αποσταλούν ειδοποιήσεις με τα βεβαιωμένα πρόστιμα, που για τα ανασφάλιστα οχήματα κυμαίνονται από 250 έως 1.000 ευρώ, ανάλογα με τον τύπο του οχήματος. Τα πρόστιμα για την μη καταβολή τελών κυκλοφορίας διαμορφώνονται επίσης ανάλογα με την κατηγορία του οχήματος.
Οι πολίτες μπορούν να ενημερωθούν για το αν το όχημά τους εντοπίστηκε ως ανασφάλιστο ή με απλήρωτα τέλη μέσω της πλατφόρμας oximata.gov.gr
ή μέσω της ηλεκτρονικής υπηρεσίας του gov.gr, χρησιμοποιώντας τους κωδικούς Taxisnet.
Η πρωτοβουλία αυτή στοχεύει στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και στην ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης, περιορίζοντας τα φαινόμενα παράνομης κυκλοφορίας οχημάτων.
ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ (ΡΕΠΟΡΤΑΖ) ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΒΕΡΟΙΑ (20/10/25)
Φωτορεπορτάζ
https://www.kerkidasport.gr/home/ola-ta-arthra/37065-odiki-asfaleia-se-krisimi-kampi-troxonomikes-paravaseis-se-anodiki-poreia-stin-imathia#sigProIda0daadd3e5