ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

«Εφιάλτης» στην Ημαθία

ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΒΕΡΟΙΑ"

ΤΑ ΘΑΝΑΤΗΦΟΡΑ ΤΡΟΧΑΙΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ.

ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΥΨΗΛΗΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ Ο ΝΟΜΟΣ ΜΑΣ

Ως «γενοκτονία» θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η απώλεια ανθρώπινων ζωών στην Ημαθία και δη στην Ελλάδα, καθώς τα στοιχεία είναι αμείλικτα. Καθημερινά στην πατρίδα μας χάνονται περισσότεροι από δύο συνάνθρωποί μας, ενώ η Ημαθία είναι ενταγμένη ως Νομός Υψηλής Επικινδυνότητας (17η θέση).

Βασικές αιτίες είναι η έλλειψη οδηγικής παιδείας, η παραβίαση σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα, η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ. Φυσικά τα τελευταία χρόνια στις «κλασικές» αιτίες συμπεριλαμβάνεται και η απόσπαση προσοχής από την χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση.

Τι συμβαίνει στην Ημαθία

Για να είναι πλήρες το ρεπορτάζ μας, ζητήσαμε και πήραμε στοιχεία από την Ελληνική Αστυνομία, για τα τροχαία ατυχήματα που συνέβησαν στους δρόμους της Ημαθίας. 

Τα συγκριτικά στοιχεία που θα σας παραθέσουμε αφορούν τις περιόδους Ιούνιος 2015 με Ιούνιος 2016    και Ιούλιος 2016 με Ιούνιος 2017, δηλαδή μέχρι πριν ένα μήνα. Πρώτη εκτίμηση είναι η μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, αλλά και του συνόλου των τροχαίων, ακόμη και αυτών που αφορούν μόνο υλικές ζημίες.

Θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα 12           / 9

Νεκροί 12 / 9

Σοβαρά τροχαία ατυχήματα 8 / 3

Σοβαρά τραυματίες 9 / 3

Ελαφρά τροχαία ατυχήματα 62 / 39

Ελαφρά τραυματίες 97 / 64

Τροχαία ατυχήματα υλικών ζημιών 1237 / 1046

Τα αίτια των παραπάνω ατυχημάτων εντοπίζονται κυρίως στην έλλειψη της δέουσας προσοχής από τους οδηγούς, με αποτέλεσμα την μη συνετή οδήγηση και κατά κανόνα παραβίαση:

• της ρυθμιστικής πινακίδας Ρ-2 (STOP),

• της προτεραιότητας του έτερου οχήματος,

• του ερυθρού σηματοδότη,

• του επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας,

• του επιτρεπόμενου ορίου αλκοόλης στο αίμα.

Από χρόνια τώρα, τα σημεία που παρουσίαζαν υψηλότερο κίνδυνο τροχαίων ατυχημάτων με απώλειες ζωών, είναι η στροφή (η λεγόμενη «Τάνης) λίγο πριν την είσοδο στη Νάουσα, ο δρόμος μετά τον Κοπανό προς Σκύδρα και ο δρόμος Αλεξάνδρεια προς Πλατύ και αντίστροφα. 

Η Ημαθία στην κόκκινη ζώνη, γιατί;

Για τα τροχαία ατυχήματα στην Ημαθία και την Ελλάδα γενικότερα, μιλήσαμε με τον, «ειδικό» εν προκειμένω, Βουλευτή Ημαθίας Γιώργο Ουρσουζίδη ο οποίος είναι Πρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής των Ελλήνων.

«Ειδικότερα για την Ημαθία - σύμφωνα με μεθοδολογία που ακολουθεί το Πολυτεχνείο της Κρήτης - η οποία βασίζεται στην  ανάλυση πολλών κριτηρίων, για κάθε περιφερειακή ενότητα γίνεται αναγωγή της συμμετοχής κάθε είδους τροχαίου ατυχήματος και παθόντων σε σχέση με το σύνολο της χώρας και εν συνεχεία συσχετισμός με στοιχεία όπως: πληθυσμός, κυκλοφορούντα  οχήματα, μήκος εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου. Από τους συνδυασμούς αυτούς, δημιουργούνται 18 κριτήρια αξιολόγησης και με την εφαρμογή της «πολυκριτήριας» μεθόδου ανάλυσης προκύπτουν τα αποτελέσματα, σύμφωνα με τα οποία οι νομοί ταξινομούνται σε τρεις κατηγορίες  υψηλής,  μέτριας  και  χαμηλής  επικινδυνότητας» μας είπε ο Γιώργος Ουρσουζίδης και πρόσθεσε:.

«Με βάση λοιπόν αυτή τη μέθοδο, η Ημαθία μεταξύ των 51 περιφερειακών ενοτήτων, ανάλογα με το βαθμό επικινδυνότητάς τους για το έτος  2016, βρίσκετε στην υψηλή ζώνη επικινδυνότητας στη 17η θέση (δηλαδή μόλις 16 από τις 51 Π.Ε. βρίσκονται σε πιο δεινή θέση από εμάς).  

Στη σχετική κατάταξη του Πολυτεχνείου Κρήτης, η Ημαθία το 2012 βρίσκονταν στην 12η  θέση, το 2013 στην 14η, το 2014 στην 32η, το 2015 στην 33η και το 2016 στην 17η θέση, μεταξύ των 51 Περιφερειακών Ενοτήτων της χώρας.  Παρατηρούμε, ότι με τις ίδιες οδικές υποδομές, η Ημαθία το 2014 και 2015 βρίσκονταν σε σαφώς πολύ καλύτερη θέση(32η και 33η), ενώ σήμερα βρίσκεται ελαφρώς σε καλύτερη θέση από τα επίπεδα του2012 και 2013».

Γιατί και τι πρέπει να γίνει

Για όλα υπάρχει το γιατί και το τι πρέπει να γίνει. Εύλογο το ερώτημα προς τον Γιώργο Ουρσουζίδη ο οποίος μας απάντησε:

«Γιατί συμβαίνει αυτό; Αν δεν οφείλεται σε κακή συγκυρία γεγονότων, και με δεδομένο ότι, ούτε πληθυσμός, ούτε τα κυκλοφορούντα οχήματα αυξήθηκαν, ούτε και οι οδικές υποδομές άλλαξαν μέσα σε ένα χρόνο, ο σημαντικότερος λόγος, ίσως είναι  η Χαλάρωση και η  Έλλειψη μέσων αστυνόμευσης, πιθανόν και άλλοι παράγοντες.

Σε αυτή τη κατεύθυνση πρέπει να κινηθούμε στηρίζοντας την Αστυνομία στην προσπάθεια για επιστροφή στο έργο της αστυνόμευσης, σημαντικού δυναμικού αποσπασμένων για φύλαξη «στόχων» - πολιτικών και ιδιωτών – και αυτό πράγματι κάνουμε.

Στήριξη του έργου της Αστυνομίας, με εξασφάλιση σύγχρονων και αποτελεσματικών μέσων αστυνόμευσης. Συνεργασία πολιτών και αστυνομίας, στην καταπολέμηση του τροχαίου «εγκλήματος», που μαστίζει για δεκαετίες τη χώρα».

Πολιτική στα τροχαία…διαχρονικά

Η συζήτησή μας με τον Βουλευτή Ημαθίας και Πρόεδρο της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής των Ελλήνων Γιώργο Ουρσουζίδη, «πλάτειασε», καθώς τα τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα έχουν γίνει «εφιάλτης». «Έχω επισημάνει πολλές φορές, πως η οδική ασφάλεια στην πατρίδα μας δεν αποτελεί προτεραιότητα για την εκάστοτε διοίκηση του κράτους, παρότι το δημοσιονομικό, αλλά κυρίως το δημογραφικό πρόβλημα που υφίσταται η χώρα εξ αιτίας των τροχαίων ατυχημάτων, είναι τεράστιο - πέρα από τον ανυπέρβλητο πόνο και την οδύνη που προκαλεί η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου.

Οι 800 κατά μέσω όρο νεκροί ετησίως, οι 1.200 βαριά τραυματίες και ανάπηροι, καθώς και οι 13.000 περίπου ελαφρά τραυματίες ανά έτος, τα τελευταία έτη, (είναι πολύ λιγότεροι σε σχέση με προηγούμενα έτη), θεωρώ πως είναι  ιδιαίτερα σπουδαίο κεφάλαιο. Πρέπει επιτέλους η πολιτεία να σκύψει πάνω στο τραγικό αυτό πρόβλημα, που για δεκαετίες τρώει τις σάρκες της πατρίδας μας.

Ενώ την τελευταία 16ετία από το 2.000 μέχρι το 2015, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ., είχαμε σε  245.404  τροχαία συμβάντα με 22.397 νεκρούς,  32.555  βαριά τραυματίες/ανάπηρους   και  277.967 ελαφρά τραυματίες και ενώ η χώρα μας δαπάνησε πάνω από 81.181.704.000 €, δεν ίδρωσε το αυτί της πολιτείας – της εκάστοτε πολιτείας, ώστε να σκύψει με σοβαρότητα πάνω στο φλέγον αυτό πρόβλημα!».

Δημογραφικό και οικονομικό το πρόβλημα

Εκτός από τις ανθρώπινες ζωές που χάνονται και σκορπίζουν πόνο στους συγγενείς και φίλους των, τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα δημιουργούν δημογραφικό και οικονομικό πρόβλημα. Και ο Γιώργος Ουρσουζίδης μας εξηγεί:

«Η επιβάρυνση των δημόσιων οικονομικών από τα τροχαία ατυχήματα είναι πολύ μεγάλη, όπως έχουμε ήδη αποδείξει στο πόρισμα της Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής των Ελλήνων. Η μέγιστη δημογραφική αιμορραγία της χώρας - καί λόγω των τροχαίων ατυχημάτων - πρέπει να αντιμετωπιστεί τάχιστα.

Επαναλαμβάνω ότι, η οδική ασφάλεια αποτελεί ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα με πολλές παραμέτρους και επιπτώσεις - κοινωνικές και οικονομικές. Δεν έχει όμως δοθεί η απαραίτητη προσοχή στο πρόβλημα, και αυτό αποτυπώνεται ξεκάθαρα στους δείκτες των τροχαίων ατυχημάτων. Η χώρα μας, διαχρονικά αντιμετωπίζει πολύ σοβαρό πρόβλημα στα τροχαία ατυχήματα.

Στην έκθεση της Εδικής Μόνιμης Επιτροπής της Βουλής για την Οδική Ασφάλεια, γίνεται  προσέγγιση πάνω στο ζήτημα, κατατίθενται προτάσεις και μέτρα, με άμεσο, μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Οι προτάσεις μας στηρίζονται, στη μελέτη των εισηγήσεων που κατατέθηκαν από τους εδικούς, σε δημοσιευμένες μελέτες οργανισμών, στις προτάσεις ευαισθητοποιημένων φορέων που ασκούν δραστηριότητα πάνω στο ζήτημα, σε θεσμοθετημένους φορείς της πολιτείας, σε θέσεις συνανθρώπων μας που είναι θύματα τροχαίων, αλλά και σε συλλογικούς φορείς και φυσικά πρόσωπα, που αποδεδειγμένα έχουν ασχοληθεί με το πρόβλημα».

Πως αντιμετωπίζεται η μάστιγα των Τροχαίων

Με την ευκαιρία της συζήτησής μας με τον Γιώργο Ουρσουζίδη θέλαμε να μάθουμε τις σκέψεις του ιδίου και της Κυβέρνησης για την αντιμετώπιση του σοβαρότατου προβλήματος των τροχαίων ατυχημάτων στην πατρίδα μας.

Ο Βουλευτής Ημαθίας μας είπε:

1.  Η κυκλοφοριακή αγωγή στα σχολεία, όλων των τάξεων.

Ήδη ο Υπουργός της Παιδείας κ. Γαβρόγλου δεσμεύτηκε από τη νέα σχολική χρονιά, ότι θα μπει επιτέλους μάθημα οδικής αγωγής των νεαρών μαθητών μας σε εβδομαδιαία βάση -  ενέργεια απολύτως απαραίτητη και επιβεβλημένη.

Έχω την αίσθηση, ότι οι γονείς που έχασαν παιδιά, αλλά και εκείνοι που προκάλεσαν θανατηφόρο ατύχημα, μέσα τους βαθειά, καταλογίζουν βαριά ευθύνη στην πολιτεία, για την αβελτηρία της να μην πράξει το αυτονόητο  –  να διαπαιδαγωγήσει, να μυήσει τους νεαρούς Έλληνες στον σεβασμό της ανθρώπινης ζωής – της δικής τους και των συνανθρώπων τους.

2.  Ενημέρωση, συνεχής ενημέρωση.

 «Τα ατυχήματα της ημέρας» να δίνονται σε Spots  από την τροχαία, με υποχρεωτική εμφάνιση κατά τη διάρκεια διαφημίσεων και όχι σε ώρες που δεν φαίνονται ή ακούγονται. 

Επιτέλους, τα golden boys των μεγάλων εταιρειών αντιλήφθηκαν, ότι η προβολή των προϊόντων τους «περνά» πολύ πιο αποτελεσματικά στους πολίτες, όταν αφορούν σε κάποιο κοινωνικό θέμα όπως τα τροχαία. Συγχαρητήρια στη Shell και στην Continental.

3. Η αστυνόμευση του οδικού δικτύου της χώρας, αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για την πρόληψη τροχαίων συγκρούσεων.

Η αστυνόμευση του οδικού δικτύου της χώρας, πρέπει να πληροί τις  προϋποθέσεις, ενός ολοκληρωμένου προγράμματος επιτήρησης της κυκλοφορίας, όπως περιγράφεται στο Σ.Σ.Ο.Α. του Ε.Μ.Π.:

-  Εντατικοποίηση της επιτήρησης και παρουσία της Τροχαίας στο οδικό δίκτυο

-  Κατάλληλη θέση ελέγχων

-  Κατάλληλη επιλογή ωρών  ελέγχου

-  Αναβάθμιση των υπηρεσιών και του εξοπλισμού της Τροχαίας

-  Στελέχωση των Υπηρεσιών με το απαραίτητο προσωπικό

-  Τεχνική κατάρτιση του προσωπικού της Τροχαίας

-   Συστηματική παρακολούθηση και δημοσιοποίηση του αριθμού των ελέγχων καθώς και Πιστοποίηση  της υπάρχουσας παραβατικότητας

- Επιβολή εύλογων προστίμων, αυξανομένων ανάλογα με την επικινδυνότητα των παραβάσεων

Λιγότερα τροχαία και θάνατοι

Κλείνοντας την συζήτησή μας με τον Πρόεδρο της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής των Ελλήνων Γιώργο Ουρσουζίδη, μας πληροφόρησε πως τα τελευταία χρόνια τα θανατηφόρα ατυχήματα στην Ελλάδα μειώθηκαν και για να συνεχιστεί η πορεία αυτή απαιτείται η συνεργασία όλων.

«Οι αυξομειώσεις των τροχαίων ατυχημάτων από έτος σε έτος και η μεταβολή της θέσης επικινδυνότητας, όπως προαναφέρθηκε, οφείλονται σε διάφορους παράγοντες. Το τι συνέβη και αυξήθηκαν ή μειώθηκαν τα ατυχήματα, πρέπει να μελετώνται σε κάθε περιοχή και να δίνονται απαντήσεις, ώστε να μην επαναλαμβάνονται τα τυχόν λάθη και να αποφεύγονται οι αστοχίες.

Κλείνοντας, θέλω να εκφράσω την ευγνωμοσύνη μου, σε όλους τους παράγοντες που συνέβαλαν, έτσι ώστε – για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια – να μειωθούν δραστικά τα τροχαία στην πατρίδα μας. Το πρώτο εξάμηνο του 2017 έκλεισε ιδιαίτερα ευοίωνα,  συγκριτικά με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2016.   Είχαμε  69 λιγότερους νεκρούς, 131 λιγότερους βαριά τραυματίες/ανάπηρους και  567 λιγότερους ελαφρά τραυματίες.

Εθνικός Στόχος να κλείσει το 2017 με όσο το δυνατόν λιγότερα θύματα!

Είμαι σίγουρος, ότι με συλλογική προσπάθεια – ιδιαίτερα τον φορέων που ξέρουν καλά τη δουλειά – όπως στο κέντρο το ινστιτούτο Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς», ο σύλλογος «S.O.S. Τροχαία εγκλήματα»  και  στην περιφέρεια η «ΕΥΘΥΤΑ» της Ρόδου και ο «Άγιος Χριστόφορος» στα Χανιά, σε συνεργασία με τη πολιτεία θα τα καταφέρουμε!» κατέληξε ο Βουλευτής Ημαθίας.