Οι θέσεις της Ε.Ι.Ε.Τ. για το νέο σχέδιο νόμου

«Είμαστε κάθετα αντίθετοι σε οποιαδήποτε αλλαγή στον Ν. 3548/2007»

Οι θέσεις της Ε.Ι.Ε.Τ.  για το νέο σχέδιο Νόμου υπό τον τίτλο: «Ενίσχυση δημοσιότητας και διαφάνειας στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο - Σύσταση Ηλεκτρονικών Μητρώων Έντυπου και Ηλεκτρονικού Τύπου και λοιπές ρυθμίσεις αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης»

Το κείμενο με τις θέσεις της Ε.Ι.Ε.Τ. που ανέβηκε στη διαβούλευση είναι το παρακάτω:

1.Υπομητρώο Έντυπου Τύπου

Σύμφωνα με το άρθρο 4, παράγραφος 2, Το Μητρώο Περιφερειακού και Τοπικού Τύπου που προβλέπεται στο άρθρο 2 του ν. 3548/2007 (Α’ 68), όπως το άρθρο αυτό αντικαθίσταται με το άρθρο 23 του παρόντος, και στο οποίο μπορούν να εγγράφονται οι περιφερειακές και τοπικές εφημερίδες που δικαιούνται να προβαίνουν στις δημοσιεύσεις της παρ. 3 του άρθρου 1 του ν. 3548/2007 (Α’ 68), εντάσσεται στο Μ.Ε.Τ. ως υπομητρώο.

Εδώ να τονίσουμε ότι ποτέ μέχρι σήμερα δεν είχε τεθεί θέμα αλλαγών του Ν.3548/2007 και μάλιστα αλλαγών που θα επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο τις εβδομαδιαίες εφημερίδες.

Το 2007, που ο νόμος ψηφίστηκε, ο έντυπος τύπος βρίσκονταν σε μια από τις καλύτερες περιόδους του. Κι όμως για τις εβδομαδιαίες εφημερίδες θεσπίστηκε το να απασχολούν δύο (2) δημοσιογράφους (για Νομούς άνω των 80.000 κατοίκων) και έναν (για Νομούς κάτω των 80.000 κατοίκων).

Σήμερα, 15 χρόνια μετά κι ενώ ο εβδομαδιαίος περιφερειακός Τύπος έχει δεχτεί συνεχή και μεγάλα πλήγματα, καλούμαστε να σηκώσουμε επιπλέον βάρη με την πρόσληψη δημοσιογράφων, αλλά και… λοιπού προσωπικού.

Αναφέρουμε τα κυριότερα πλήγματα, από το 2007 μέχρι σήμερα:

α) Κατάργηση δημοσίευσης ισολογισμών.

β) Σημαντικό «ψαλίδισμα» στις δημοσιεύσεις διακηρύξεων, προκηρύξεων κ.α.

γ) Γενική κρίση στον έντυπο τύπο.

δ) Μείωση διακινούμενων φύλλων μας μέσω των ΕΛΤΑ (σε 400, τα οποία μάλιστα είτε δεν φτάνουν ποτέ στον παραλήπτη τους είτε με μεγάλη καθυστέρηση)

ε) Επιβολή 2% επί του τζίρου μας, υπέρ ΕΔΟΕΑΠ.

στ) Και εσχάτως: Αύξηση κατά 30-40% στην εκτύπωση (τυπογραφείο, χαρτί, υλικά κ.α.), καθώς και στην διανομή των εφημερίδων μας (καύσιμα).

Αναφέρουμε τα παραπάνω για να επισημάνουμε το ότι είναι αδιανόητο να επιβαρυνθούν με επιπλέον έξοδα οι εφημερίδες, με την πρόσληψη προσωπικού που δεν πρόκειται να ωφελήσει, αλλά αντιθέτως θα πλήξει τις επιχειρήσεις μας.

Είμαστε κάθετα αντίθετοι σε οποιαδήποτε αλλαγή στον Ν. 3548/2007!

Γιατί, απλά, οποιαδήποτε αλλαγή θα επιφέρει σωρεία λουκέτων σε εβδομαδιαίες, αλλά και ημερήσιες, περιφερειακές εφημερίδες.

Κι όλα αυτά, ενώ εκκρεμούν τρία σημαντικά αιτήματα μας που στόχο έχουν την εξασφάλιση ρευστότητας, αλλά να δώσουν οικονομική ανάσα στις εφημερίδες μας:

α. Άμεση εξόφληση των παραστατικών που αφορούν τις δημοσιεύσεις της παρ. 3 του άρθρου 1 του ν. 3548/2007 (Α’ 68) και συγκεκριμένα εξόφληση εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την δημοσίευση τους στις εφημερίδες μας (να ισχύσει και αναδρομικά καθώς πολλοί φορείς οφείλουν σημαντικά ποσά στις εφημερίδες).

β. Ορισμός ενιαίας τιμής (5 ευρώ ανά εκατοστό) για όλες τις δημοσιεύσεις της παρ. 3 του άρθρου 1 του ν. 3548/2007 (Α’ 68).

Τα δύο παραπάνω αιτήματα έχουν ελάχιστο έως μηδενικό δημοσιονομικό κόστος, καθώς το 85% και πλέον των δημοσιεύσεων πληρώνονται από τους ανάδοχους των έργων.

γ. Και φυσικά το οριστικό τέλος των βασανιστικών παρατάσεων που αφορούν τον Ν. 3548/2007. Υπενθυμίζουμε ότι η τρέχουσα παράταση εκπνέει στις 31-12-2023. Άραγε, πως μπορεί να σχεδιάσει ο καθένας από εμάς το μέλλον της εφημερίδας του πέρα από την ημερομηνία αυτή;

Οριστικό τέλος λοιπόν, στις παρατάσεις επί παρατάσεων και οριστική απελευθέρωση στις δημοσιεύσεις των διακηρύξεων.

2. Αριθμός εργαζομένων

Σύμφωνα με το νέο σχέδιο Νόμου, οι εβδομαδιαίες εφημερίδες θα πρέπει να απασχολούν δημοσιογράφους και λοιπούς εργαζομένους ως εξής:

*Για Νομούς έως 80.000 κατοίκους: 2 εργαζόμενους (1 δημοσιογράφο, 1 λοιπό προσωπικό).

*Για Νομούς από 80.000 έως 200.000 κατοίκους: 4 εργαζόμενους (2 δημοσιογράφους, 2 λοιπό προσωπικό).

*Για Νομούς άνω των 200.000 κατοίκων: 6 εργαζόμενους (3 δημοσιογράφους, 3 λοιπό προσωπικό).

Στην τελευταία κατηγορία εντοπίζεται και η μεγαλύτερη αδικία, καθώς οι εφημερίδες στους Νομούς: Αχαΐας, Ηρακλείου, Λάρισας και Αιτωλοακαρνανίας (στην περίπτωση αυτή αν ληφθεί υπόψη η απογραφή του 2011 και όχι η πρόσφατη), θα κληθούν να προσλάβουν τουλάχιστον τρία επιπλέον άτομα.

Φυσικά, επιπλέον βάρη καλείται να σηκώσει και η πλειοψηφία των εφημερίδων και σε πολλούς ακόμα Νομούς, όσον αφορά τους λοιπούς εργαζομένους, καθώς ο αριθμός των δημοσιογράφων στις δύο πρώτες κατηγορίες παραμένει ο ίδιος, αφού για τις επιχειρήσεις περιφερειακού και τοπικού έντυπου τύπου, δύναται να προσμετρηθεί στην παρούσα προϋπόθεση και ο ιδιοκτήτης ή ο εταίρος, εφόσον είναι δημοσιογράφος ασφαλισμένος στον αρμόδιο ασφαλιστικό φορέα).

Βέβαια, τα επιπλέον οικονομικά βάρη που θα προκύψουν από την προσθήκη 1 ή 2 ατόμων ως λοιπό προσωπικό για τις περισσότερες εφημερίδες είναι ασήκωτα, ιδιαίτερα αυτή την εποχή που οι υποχρεώσεις έχουν αυξηθεί (αύξηση κόστους εκτύπωσης, διανομής, ενέργειας κλπ.), αλλά και… κάνει να λάβουν χρήματα είτε από κρατική διαφήμιση (αυτή του εμβολίου παραμένει ανεξόφλητη εδώ και 14-15 μήνες), είτε από δημοσιεύσεις υποχρεωτικών καταχωρήσεων (διαχρονικά άλυτο το πρόβλημα αυτό!)

Επίσης, ας δούμε τις αντιστοιχίες εβδομαδιαίων – ημερήσιων περιφερειακών εφημερίδων:

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ

ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ

ΣΕ ΝΟΜΟΥΣ ΕΩΣ 80.000: 2 εργαζόμενους.

ΣΕ ΝΟΜΟΥΣ 80.001 – 200.000: 4 εργαζόμενους.

ΣΕ ΝΟΜΟΥΣ ΑΝΩ ΤΩΝ 200.000: 6 εργαζόμενους.

ΗΜΕΡΗΣΙΕΣ

ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ

ΣΕ ΝΟΜΟΥΣ ΕΩΣ 80.000: 4 εργαζόμενους.

ΣΕ ΝΟΜΟΥΣ 80.001 – 200.000: 6 εργαζόμενους.

ΣΕ ΝΟΜΟΥΣ ΑΝΩ ΤΩΝ 200.000: 8 εργαζόμενους.

Καθώς οι εβδομαδιαίες εφημερίδες εκδίδονται 1 φορά την εβδομάδα και οι ημερήσιες 5-6, δεν είναι αναντίστοιχο το να απαιτούνται π.χ. στους Νομούς 80.001 – 200.000 κατοίκων (που είναι και οι περισσότεροι) 4 εργαζόμενοι σε μια εβδομαδιαία εφημερίδα και μόλις 6 σε μια ημερήσια; Πως μπορεί να λειτουργήσει μια ημερήσια εφημερίδα με μόλις δύο δημοσιογράφους και μόλις 2 άτομα ως λοιπό προσωπικό; Η εβδομαδιαία δύναται να λειτουργήσει με λιγότερα από 4, όπως συμβαίνει σήμερα στις περισσότερες εφημερίδες μέλη μας.

Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τις ημερήσιες – εβδομαδιαίες εφημερίδες που ανήκουν στις άλλες πληθυσμιακές κατηγορίες.

Επίσης, να δούμε και κάτι άλλο:

Υπαρκτό παράδειγμα: Μια εφημερίδα υποχρεούται να απασχολεί 2 δημοσιογράφους και 2 εργαζόμενους ως λοιπό προσωπικό.

Ωστόσο, σήμερα απασχολεί 3 δημοσιογράφους και έναν διανομέα. Σε αυτή την περίπτωση τι γίνεται; Μετατρέπει τον δημοσιογράφο σε… διανομέα ή γραμματέα, ή φωτογράφο ή σελιδοποιό; Ή μήπως απολύει έναν δημοσιογράφο (που του είναι αναγκαίος για να τον έχει σήμερα) και προσλαμβάνει έναν επιπλέον διανομέα ή γραμματέα που δεν του χρειάζονται στη λειτουργία της εφημερίδας;

3. Πωληθέντα φύλλα

Για να ενταχθεί μια εφημερίδα στο υπομητρώο περιφερειακού και τοπικού τύπου θα πρέπει να έχει πωλήσεις, οι οποίες υπολογίζονται με συντελεστή πωλούμενων φύλλων ανά έκδοση 0,3% επί του πληθυσμού κάθε περιφερειακής ενότητας.

Καθώς σήμερα ο αριθμός των πωληθέντων φύλλων είναι τετρακόσια (400) για τους Νομούς άνω των 80.000 κατοίκων, πολλές εφημερίδες θα κληθούν να αυξήσουν τα πωληθέντα φύλλα τους.

Μεγαλύτερο πρόβλημα θα έχουν οι Νομοί: Αχαΐας (900 φύλλα), Ηρακλείου (900 φύλλα), Λάρισας (800 φύλλα), Αιτωλοακαρνανίας (600 φύλλα), Εύβοιας (600 φύλλα) και Μαγνησίας (550 φύλλα).

Είναι αυτονόητο ότι και εδώ οποιοδήποτε επιπλέον οικονομικό βάρος θα οδηγήσει πολλές εφημερίδες σε αδιέξοδο και πολύ σύντομα σε αναστολή έκδοσης.

Είναι αυτονόητο ότι και εδώ οποιοδήποτε επιπλέον οικονομικό βάρος θα οδηγήσει πολλές εφημερίδες σε αδιέξοδο και πολύ σύντομα σε αναστολή έκδοσης.

Ένα ακόμη οικονομικό βάρος που φορτώνεται στις εφημερίδες από το Υπομητρώο, χωρίς αντισταθμιστικά οφέλη.

Να σημειώσουμε επίσης ότι πολλές εφημερίδες από τις παραπάνω Περιφερειακές Ενότητες δεν λειτουργούν στην έδρα αλλά σε μικρούς Δήμους, ωστόσο καλούνται να δηλώνουν πωληθέντα φύλλα με βάση τον συνολικό πληθυσμό της Περιφερειακής Ενότητας.

4. Μητρώο Ηλεκτρονικού Τύπου

Παράλληλα, με το Μητρώο Έντυπου Τύπου, στο νέο Νομοσχέδιο εντάχθηκε και το Μητρώο Ηλεκτρονικού Τύπου.

Σύμφωνα με το Νομοσχέδιο, η προβολή διαφημίσεων και κάθε άλλη προβολή έναντι άμεσου ή έμμεσου αντίτιμου από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης της περ. (β) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014, συμπεριλαμβανομένων και των επιχειρήσεων του άρθρου 1 του ν. 3429/2005, πραγματοποιείται μόνο σε ηλεκτρονικό τύπο (ιστοσελίδα) που έχει εγγραφεί στο Μητρώο.

Ωστόσο, είναι γνωστό τοις πάσι ότι το πρόβλημα στο διαδίκτυο δεν είναι οι ιστοσελίδες που λειτουργούν επαγγελματικά, αλλά εκείνες που λειτουργούν ΠΑΡΑΝΟΜΑ, εισπράττουν ΜΑΥΡΟ ΧΡΗΜΑ, οι περισσότερες εκ των οποίων «λειτουργούν» χωρίς νομική και φορολογική υπόσταση. Αυτές δεν επιθυμούν κρατική διαφήμιση, αλλά τους αρκεί η τοπική με εξευτελιστικές τιμές και -βεβαίως- χωρίς παραστατικά, καλλιεργώντας έναν πρωτοφανή ΑΘΕΜΙΤΟ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ που πλήττει σημαντικά τις υγιείς και νόμιμες επιχειρήσεις.

Μπορεί σε πρώτη ανάγνωση, η επισήμανση μας αυτή να φαντάζει άσχετη με το νέο σχέδιο Νόμου, όμως θεωρούμε πως αν δεν δοθεί τέρμα σ’ αυτήν την ασυδοσία, που διαπράττεται μάλιστα στον χώρο της ενημέρωσης, τόσο αυτό όσο και οποιοδήποτε άλλο νομοσχέδιο θα είναι ανώφελο.

5. Κρατική Διαφήμιση

Πάγια θέση της Ένωσης μας είναι η αυστηρή εφαρμογή των διατάξεων του Ν. 2328/1995 και του ΠΔ 261/1997 για την κατανομή του 40% της συνολικής δαπάνης για την κρατική διαφήμιση σε εφημερίδες και περιοδικά και του 30% τουλάχιστον στα περιφερειακά ΜΜΕ.

Θεωρούμε επιβεβλημένη την επανασύσταση της επιτροπής ελέγχου της διανομής της κρατικής διαφήμισης, την οποία θα αποτελούν υπάλληλοι του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής και εκπρόσωποι όλων των Ενώσεων (ανάλογη επιτροπή είχε συσταθεί το 2006, ωστόσο λειτούργησε μόνο για λίγα χρόνια). Υπενθυμίζουμε ότι η ποσόστωση ανά κατηγορία μέσων ίσχυε μέχρι το 2017 και ζητάμε την επαναφορά της που θα είναι προσαρμοσμένη στα σημερινά δεδομένα.

Αν η Επιτροπή ελέγχου δεν επανασυσταθεί, θεωρούμε ότι οποιοδήποτε κανόνες για την ένταξη εφημερίδων – ιστοσελίδων στη σχετική λίστα (ΜΗΤΡΩΟ ΕΝΤΥΠΟΥ ΤΥΠΟΥ) δεν θα έχει κανένα νόημα.

Με συναδελφικούς χαιρετισμούς

ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΟΥΝΤΑΚΗΣ (ΠΡΟΕΔΡΟΣ)

ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΑΤΣΗΣ (Α’ ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ)

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ (Β’ ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ)

ΝΙΚΟΣ ΣΟΥΡΛΟΠΟΥΛΟΣ (ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ)

ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΡΓΥΡΙΟΥ (ΕΙΔΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ)

ΑΓΓΕΛΟΣ ΒΑΣΙΛΑΙΝΑΣ (ΤΑΜΙΑΣ)

ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΚΥΔΩΝΗΣ (ΜΕΛΟΣ)