Γρίφος με το πάρκινγκ στη Βέροια

ΜΕΓΑΛΩΝΕΙ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΒΕΡΟΙΑΣ, ΟΜΩΣ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΟΛΛΑ ΑΛΛΑ!!!

Ένα πρόβλημα που επηρεάζει τις ζωές και αυτών που οδηγούν και αυτών που κυκλοφορούν πεζοί στην πόλη της Βέροιας, είναι η στάθμευση των αυτοκινήτων και τα μποτιλιαρίσματα που παρουσιάζονται σε κάποιες μέρες και ώρες αιχμής.

Ένα πολύπλοκο πρόβλημα στο οποίο εμπλέκονται η Τοπική Αυτοδιοίκηση, οι ελεγκτικές αρχές και οι ίδιοι οι πολίτες με την νοοτροπία τους και την συμπεριφορά τους. Καθημερινά με μια βόλτα στο κέντρο της Βέροιας θα δει δεκάδες παραβάσεις τις οποίες προκαλούν οι οδηγοί. Κι αυτό γιατί είναι απελπισμένοι από την έλλειψη θέσεων και παρκάρουν όπου βρίσκουν αδιαφορώντας για τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, μεταφέροντας έτσι την απελπισία στους πεζούς που αδυνατούν να βρουν ελεύθερο πεζοδρόμιο να περπατήσουν για να πάνε στον προορισμό τους.

Ιδιαίτερα βρίσκονται σε δύσκολη θέση οι συμπολίτες μας ΑμεΑ καθώς βλέπουμε να υπάρχουν σταθμευμένα αυτοκίνητα σε ράμπες διαβάσεων ΑμεΑ. Εδώ δεν μιλάμε απλά για ασυνείδητους και περί απελπισίας, αλλά πρόκειται περί ασυνειδησίας, καθώς δεν έχουν κανέναν ενδοιασμό να παρατήσουν το αυτοκίνητο τους φράζοντας τις μπάρες που εξυπηρετούν τους ΑΜΕΑ.

Να συμβάλλουμε με την συμπεριφορά μας

Τώρα γεννάται το ερώτημα: Καλά όλα αυτά, ασυνείδητοι ή απελπισμένοι οδηγοί ή όπως αλλιώς θέλετε πέστε τους. Όλα δεκτά, αλλά ΠΟΥ ΘΑ ΠΑΡΚΑΡΟΥΝ;

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει πολλά χρόνια να εξετάσει σε βάθος το πρόβλημα και να δώσει καταλυτικές λύσεις. Έτσι το πρόβλημα διογκώνεται από χρόνο σε χρόνο και την πληρώνουν όλοι. Οι οδηγοί που αργά ή γρήγορα θα βρεθούν αντιμέτωποι, είτε με έντονους διαξιφισμούς στον δρόμο με άλλους πολίτες, είτε με αφαίρεση διπλώματος και στοιχείων κυκλοφορίας, είτε με χρηματικά πρόστιμα κ.λ.π.. Οι πεζοί που πρέπει να κάνουν slalom στα πεζοδρόμια της πόλεις για να κυκλοφορήσουν ή να πρέπει να κατεβαίνουν στο οδόστρωμα για να συνεχίσουν την πορεία τους με ότι συνέπειες μπορεί να έχουν τέτοιες κινήσεις.

Όμως υπάρχει και η κακή μας νοοτροπία. Θέλουμε να βρίσκουμε θέση στάθμευσης σε μια απόσταση ολίγων μέτρων από τον προορισμό μας, κάτι που δεν κάνουμε όταν πάμε σε μια μεγαλούπολη, όπως είναι η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη. Στη Βέροια μια απόσταση πεζοπορίας των 500 μέτρων για τον προορισμό μας είναι τεράστια, ενώ στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη η αντίστοιχη απόσταση είναι …δίπλα μας!!! Γιατί η απόσταση από την περίμετρο του ιστορικού κέντρου της Βέροιας δεν είναι μεγαλύτερη από τα 500 και 600 μέτρα.

«Το ζήτημα του πάρκινγκ είναι περίπλοκο και απαιτεί πολύ μεγάλη κουβέντα για να το αγγίξει κάποιος σε βάθος. Όλοι μας με την συμπεριφορά μας συμβάλλουμε θετικά ή αρνητικά στο θέμα αυτό» μας είπε ο Δήμαρχος Βέροιας Κώστας Βοργιαζίδης και πρόσθεσε τονίζοντας ότι «αναζητούμε λύσεις για την ανακούφιση του προβλήματος, αλλά υπάρχουν και αντικειμενικές δυσκολίες με έλλειψη χώρων και νομίζω ότι αυτό είναι ορατό».

Δεν αποτελεί άμεση λύση το πάρκινγκ κάτω από την Ελιά

Μερική λύση του προβλήματος της στάθμευσης στη Βέροια προσπάθησε να γίνει επί Δημαρχίας Χαρούλας Ουσουλτζόγλου το 2012. Αποψιλώθηκε και επιχωματώθηκε ένα οικόπεδο επί της Λεωφόρου Στρατού κάτω από την Ελιά, ο οποίος ήταν χαρακτηρισμένος ως αθλητικές εγκαταστάσεις με 50 περίπου θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων.

Επίσης την προσπάθεια ολοκλήρωσης του χώρου συνέχισε και η διάδοχη δημοτική αρχή, αυτή του νυν Δημάρχου Κώστα Βοργιαζίδη, αλλά τα τελευταία δύο χρόνια η υπόθεση «κόλλησε». Έχει θέματα με καταπατήσεις, απαλλοτριώσεις κ.λ.π.., ενώ λόγω της κακής ορατότητας που έχει από τον επάνω δρόμο, θα πρέπει να γίνει και κάποια εγκατάσταση.

«Εμείς βάλαμε και φωτισμό, αλλά δεν υπήρξε θετική εξέλιξη. Για να έχει εφαρμογή ο χώρος θα πρέπει να γίνει κάποια εγκατάσταση. Είναι χαρακτηρισμένος για αθλητικές εγκαταστάσεις. Είναι δηλαδή συνοδό έργων. Άρα ούτε σε ιδιώτη μπορεί να δοθεί μόνο για πάρκινγκ» τόνισε ο Δήμαρχος Βέροιας και πρόσθεσε ότι «πάντως υπάρχουν στα σχέδιά μας να γίνουν κάποια πράγματα στον συγκεκριμένο χώρο. Απλά προχωράει αργά λόγω των πολλών ιδιοκτησιών, κάτι που δεν ξεκαθάρισε ακόμα. Με την αρχαιολογία το θέμα που είχε προκύψει στο πρανές του  οικοπέδου, έχει ξεκαθαρίσει. Όμως αν σκάψεις για μια εγκατάσταση, δεν ξέρεις τι θα βρεθεί από κάτω και με την αρχαιολογία δύσκολα τελειώνεις. Αυτό που σκεφτόμαστε για τον χώρο κάτω από την Ελιά, είναι μήπως κάνουμε έναν ανοιχτό χώρο άθλησης, να μην χρειάζεται μεγάλη δαπάνη. Να υπάρχει κόσμος, ώστε να αφήνει κάποιος το αυτοκίνητό του χωρίς να σκέφτεται αν θα γυρίσει και το βρει σπασμένο. Φοβάται ο κόσμος…».

Κώστας Βοργιαζίδης: Δεν μπορεί να ελεγχθεί η «ελεγχόμενη στάθμευση»

Με την έναρξη της οικονομικής κρίσης και των μέτρων λιτότητας και ταυτόχρονα την κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας, καταργήθηκε και η ελεγχόμενη στάθμευση στη Βέροια. Όμως μετά την επανίδρυση της Δημοτικής Αστυνομίας και την καλύτερη πορεία των οικονομικών δεδομένων, ανοίγει και πάλι η κουβέντα για την επαναφορά του θεσμού της ελεγχόμενης στάθμευσης η οποία με την πρότερη εφαρμογή της αποδείχθηκε ότι συνέβαλε στην ορθολογικότερη χρήση των χώρων στάθμευσης στην πόλη της Βέροιας.

«Η εφαρμογή της ελεγχόμενης στάθμευσης με τα σημερινά δεδομένα, δεν μπορεί να ελεγχθεί» μας είπε ο Δήμαρχος Κώστας Βοργιαζίδης και εξήγησε τον λόγο αναφέροντας ότι «αυτήν την στιγμή υπάρχουν οκτώ Δημοτικοί Αστυνόμοι και ο ένας εξ αυτών θα συνταξιοδοτηθεί. Τι να πρωτοκάνουν. Δεν είναι μόνο να κάνεις ελεγχόμενη στάθμευση. Θα πρέπει να την ελέγξεις κιόλας. Δεν θα επαφιόμαστε στον πατριωτισμό. Με τα σημερινά δεδομένα, κλείνει η κουβέντα για ελεγχόμενη στάθμευση. Όταν υπήρχε, η Δημοτική Αστυνομία διέθετε 16 εργαζόμενους, ενώ σήμερα οκτώ».

Πιο προσιτή τιμή στο υπόγειο πάρκινγκ του Δημαρχείου

Πρόβλημα με την στάθμευση στο κέντρο της Βέροιας, υπάρχει με την δωρεάν στάθμευση. Η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχουν  πολλά περιθώρια για νέες θέσεις πάρκινγκ. Βέβαια το πάρκινγκ στο Δημαρχείο που διαχειρίζεται ιδιωτική εταιρεία, από την κατασκευή του ακόμα, δεν είναι πάντα γεμάτο. Υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις, όμως είναι με αντίτιμο, το οποίο πολλοί το θεωρούν ακριβό και γι αυτό δεν το προτιμούν.

Η σύμβαση με την ιδιωτική εταιρεία τελειώνει το 2024. Τότε θα περιέλθει στην χρήση της Μητρόπολης κατά 75% και του Δήμου Βέροιας κατά 25%. Τότε θα μπορούσε να μπει μια καλύτερη τιμή για να το προτιμούν οι πολίτες, έτσι ώστε να έχει συνεχή πληρότητα και παράλληλα να ελευθερώνονται άλλες θέσεις και ταυτόχρονα θα υπάρχει μειωθεί και η ταλαιπωρία.

«Τον Δήμο δεν θα τον ενδιέφερε να βγάλει λεφτά από το συγκεκριμένο πάρκινγκ του Δημαρχείου» μας είπε ο Κώστας Βοργιαζίδης και πρόσθεσε πως «τον πρώτο λόγο τον έχει η Μητρόπολη Βέροιας στην οποία ανήκει το 75% των δικαιωμάτων του υπόγειου πάρκινγκ». 

Εμείς θα προσθέσουμε ότι μπορεί να δοθεί και σε ιδιώτη, αλλά θα πρέπει να μπουν κάποιοι όροι σε ότι θα έχουν σχέση με τις τιμές και τις παροχές που θα διασφαλίζονται.

Έλλειψη χώρων για νέα πάρκινγκ στο κέντρο της πόλης

Άλλη μία επιλογή για δημιουργία θέσεων που ακολουθούν άλλοι Δήμοι ανά την Ελλάδα, είναι η αγορά ή ενοικίαση οικοπέδων εντός του κεντρικού ιστού της πόλης ο οποίος στην συνέχεια διατίθεται για χώρους στάθμευσης.

Αυτήν την επιλογή η Δημοτική αρχή την αναζήτησε τα προηγούμενα χρόνια, αλλά δεν βρέθηκε διαθέσιμο οικόπεδο γι αυτόν τον σκοπό. «Μέσα στο κέντρο και όριά του είναι δύσκολο να βρεθεί οικόπεδο το οποίο μπορεί να νοικιάσει ο Δήμος και να το διαθέσει για πάρκινγκ» μας είπε ο Δήμαρχος Βέροιας.

Όμως όταν τίθεται ζήτημα έλλειψης κατάλληλων χώρων, επαναλαμβάνεται η άποψη πως ο Δήμος Βέροιας πρέπει να κατασκευάσει ένα μεγαλόπνοο έργο υπόγειου πάρκινγκ, είτε κάτω από το πρανές της περιοχής των Αγίων Αναργύρων στην Ελιά, είτε στην πλατεία Αγίου Αντωνίου, είτε στην πλατεία Ωρολογίου, είτε και …στα τρία σημεία. 

Για το θέμα αυτό υπάρχουν σοβαρά εμπόδια που προκύπτουν είτε από την νομοθεσία, είτε από διάφορα κωλύματα, όπως είναι η αρχαιολογία.

-Για την περίπτωση των Αγίων Αναργύρων η νομοθεσία αναφέρει ότι δεν επιτρέπεται η κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης σε πάρκα και περιοχές πρασίνου. Η περιοχή λοιπόν αυτή που επανειλημμένα προτείνεται για την κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης είναι χαρακτηρισμένη ως περιοχή πρασίνου.

-Για την περίπτωση της πλατείας Αγίου Αντωνίου, οι αρχαιολογικές έρευνες που έχουν γίνει μέχρι σήμερα στη Βέροια, τοποθετούν στην πλατεία Αγ. Αντωνίου την αρχαία αγορά. Η κατασκευή επομένως υπόγειου χώρου στάθμευσης στη θέση αυτή είναι απαγορευτική.

-Τέλος στην πλατεία Ωρολογίου εκτιμάται ότι διασώζεται τμήμα του τείχους της Βέροιας και ενδεχομένως διάφορα προσκτίσματα πέριξ αυτού. Στην πλατεία αυτή βρέθηκαν ακόμα υπόγειες στοές σε 2 θέσεις. Η όποια λοιπόν απόπειρα κατασκευής υπόγειου χώρου στάθμευσης και στην πλατεία Ωρολογίου, είναι απαγορευτική για τους ίδιους λόγους με την πλατεία Αγ. Αντωνίου.

Οι προτάσεις Κούγκα για στάθμευση και φωτεινή σηματοδότηση

Πριν από δύο περίπου χρόνια ο τέως Αστυνομικός Διευθυντής Ημαθίας Διονύσης Κούγκας κατέθεσε στην Δημοτική αρχή Βέροιας μία σειρά προτάσεων τόσο για την ανακούφιση του κυκλοφοριακού ζητήματος, όσο και για το πρόβλημα του παράνομου παρκαρίσματος, με στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών στην πόλη της Βέροιας.

Μεταξύ των προτάσεων που έγιναν από τον Διονύση Κούγκα, που έχουν σχέση με το κυκλοφοριακό ζήτημα και τα παράνομα παρκαρίσματα, είναι:

- Τοποθέτηση ειδικής σήμανσης (κολωνάκια) στο μέσο της οδού Μητροπόλεως για αποτροπή της παράνομης στάθμευσης οχημάτων και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας.

- Τοποθέτηση ειδικών μπαρών στο χώρο στάθμευσης τουριστικών λεωφορείων επί της οδού Ανοίξεως (πέταλο Εληάς), οι οποίες θα ανοίγουν – κλείνουν αυτόματα μόνο κατά την προσέγγιση σε αυτές μεγάλων οχημάτων (λεωφορείων).

- Δημιουργία χώρων στάθμευσης δικύκλων πέριξ του πεζοδρομημένου εμπορικού κέντρου (ενδεικτικά στην πλατεία Αγίου Αντωνίου, Ζωγιοπούλου, Βενιζέλου και Καρακωστή, Κεντρικής στο ύψος του καταστήματος «Πεταλούδα»).

- Λειτουργία του χώρου στάθμευσης κάτωθεν πλατείας Εληάς.

-Τοποθέτηση φωτεινών σηματοδοτών σε κομβικά σημεία της πόλης προς διευκόλυνση της κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών.

Κάποιες από αυτές τις προτάσεις υλοποιήθηκαν. Για παράδειγμα δημιουργήθηκαν θέσεις στάθμευσης δικύκλων, ενώ σε κάποια σημεία κεντρικών οδών τοποθετήθηκαν πλαστικά κολωνάκια, αλλά δυστυχώς σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα καταστράφηκαν από τους ίδιους τους οδηγούς που τα έσπασαν με τα οχήματά τους. 

Όσον αφορά την τοποθέτηση και λειτουργία ειδικών μπαρών στο πάρκινγκ τουριστικών λεωφορείων στην Ελιά, πράγματι υπάρχει πρόβλημα το οποίο μπορεί να λυθεί μόνο με αστυνόμευση. Πάντως οι απόψεις διίστανται… Άλλοι τονίζουν ότι κάποιους μήνες και μέρες που δεν υπάρχει τουριστική κίνηση στη Βέροια, ο χώρος μπορεί να εκμεταλλευτεί και με στάθμευση αυτοκινήτων, ενώ άλλοι επισημαίνουν πως πρέπει να είναι πάντα ελεύθερος, και δεν πρέπει να παρκάρουν ούτε επιβατικά αυτοκίνητα, ούτε λεωφορεία τοπικών τουριστικών γραφείων. Δεν  μπορεί να γνωρίζει κανένας πότε και πόσα τουριστικά λεωφορεία θα αφιχθούν στην πόλη.

Τέλος σε ότι έχει να κάνει με την φωτεινή σηματοδότηση κάποιων κομβικών σημείων, όπως η διασταύρωση Πιερίων – Σαμψούντος (ζαχαροπλαστείο Special) που γίνονται συχνά διάφορα τροχαία ατυχήματα, ο Δήμαρχος Βέροιας Κώστας Βοργιαζίδης επισημαίνει ότι «η κυκλοφοριακή μελέτη που έγινε, δεν έδειξε πως χρειάζεται κάποια φωτεινή σηματοδότηση εκτός από τα σημεία που υπάρχουν σήμερα. Παρεμβάσεις σημειακές θα μπορούσαν να γίνουν, με κάποιες επιπλέον μελέτες. Σαφέστατα στην διασταύρωση Πιερίων-Σαμψούντος, έγιναν κάποια τροχαία. Θα πρέπει όμως να δούμε τι σημαίνει σηματοδότηση σε εκείνο το σημείο και αυτό θα το δείξει μια συγκεκριμένη μελέτη που πρέπει να γίνει από τους συγκοινωνιολόγους».

Όπως γίνεται αντιληπτό, το πρόβλημα των χώρων στάθμευσης στο κέντρο της Βέροιας είναι ένας άλυτος γρίφος. Όμως σε πρώτη φάση μπορεί να περιοριστεί με την αλλαγή της νοοτροπίας μας, αλλά και τον μακρόπνοο σχεδιασμό υποδομών. Άραγε πρέπει να γίνουν πάρκινγκ εντός του κέντρου ή να μην μπαίνουν τα αυτοκίνητα στο κέντρο, όπως συμβαίνει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες; Δύσκολη η απάντηση στο ερώτημα!!!

ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΒΕΡΟΙΑ" (8/11/21)