Τι σχεδιάζεται για τον κάθετο άξονα Πατρίδα Βέροιας - Εγνατία Οδός

ΕΞ ΟΛΟΚΛΗΡΟΥ ΘΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΙ ΑΠΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΣΠΑ. ΤΙ ΛΕΝΕ Ο ΑΡΜΟΔΙΟΣ ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΠΑΡΙΣ ΜΠΙΛΙΑΣ, Ο ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ ΗΜΑΘΙΑΣ ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ ΚΑΙ Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΝΑΟΥΣΑΣ ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΡΑΝΙΚΟΛΑΣ

Το μεγαλύτερο οδικό έργο το οποίο αυτήν την στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη και σχεδιασμό, είναι ο κάθετος άξονας που θα συνδέει την Εγνατία Οδό με την γειτονική Σκύδρα. Ένα έργο το οποίο θα δώσει άλλη ώθηση και ποιότητα ανάπτυξης στην Ημαθία, καθώς το συγκεκριμένο τμήμα υστερεί σε ικανό οδικό δίκτυο που θα συμβάλλει τόσο στην αύξηση της επιχειρηματικότητας, όσο και στον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων.

Σ΄ αυτό το μεγάλο έργο που υλοποιήθηκε κατά ένα μέρος (Πατρίδα-ΣΣ Νάουσας), αλλά και στα άλλα δύο τμήματα, το ένα που πλησιάζει σε φάση έναρξης εργασιών για την ολοκλήρωσή του και το άλλο στον σχεδιασμό του, μεγάλη ήταν και θα είναι η συμβολή των χρηματοδοτικών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ.   

Ολοκληρώθηκαν μόνο τα πρώτα 7 χιλιόμετρα

Ας αναφερθούμε στο κάθε τμήμα ξεχωριστά, αρχής γενομένης από το τμήμα Πατρίδα-ΣΣ Νάουσας το οποίο ολοκληρώθηκε.

Αρχικά έγιναν τμηματικά οι απαλλοτριώσεις τμηματικά και το σύνολο της δαπάνης για τις αποζημιώσεις των ιδιοκτητών των οποίων τα ακίνητα απαλλοτριώθηκαν ανήλθε σε 35.000.000€, ίσως και λίγα περισσότερα. Η απαλλοτρίωση κηρύχθηκε το 2005 έγινε τμηματικά λόγω και της τμηματικής παρακατάθεσης των αποζημιώσεων από το 2007 έως το 2011.

Στην συνέχεια ξεκίνησαν οι εργασίες κατασκευής του οδικού τμήματος Πατρίδα-ΣΣ Νάουσας με προϋπολογισμό 31.500.000€, ενώ με τις εκπτώσεις που έγιναν από την προκήρυξη του αναδόχου εργολάβου (το 2013), συμβασιοποιήθηκε στα 21.282.488€.

Έτσι κατασκευάστηκε το οδικό τμήμα μήκους 7,20 χιλιόμετρα, με δύο ισόπεδων κόμβων (Αγ. Γεωργίου και Τριλόφου), ενός ανισόπεδου κόμβου λίγο πριν τον ΣΣ Νάουσας. Φυσικά στο έργο που κατασκευάστηκε, δημιουργήθηκε δίκτυο ηλεκτροφωτισμού και στους τρεις κόμβους, φωτεινή σηματοδότηση στους ισόπεδους κόμβους, κατακόρυφη σήμανση, οριζόντια σήμανση και τοποθέτηση Συστημάτων Αναχαίτησης Οχημάτων, τα επονομαζόμενα στηθαία.

Έτσι με την αποκατάσταση του τοπίου, τις εργασίες πρασίνου και την τοποθέτηση αρδευτικού δικτύου, πριν λίγα χρόνια το συγκεκριμένο τμήμα της καθέτου οδού δόθηκε σε κυκλοφορία, φέρνοντας (χρονικά) πιο κοντά τη Νάουσα και τα χωριά της με τη Βέροια.

Πάρης Μπίλιας: Βρέθηκε νέος τάφος και έγινε τροποποίηση μελέτης

Το τμήμα του οδικού άξονα που φαίνονταν ότι θα κατασκευαστεί σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα μετά την ολοκλήρωση του πρώτου τμήματος, ήταν αυτό από τον ΣΣ Νάουσας και μέχρι την Σκύδρα.   

Δυστυχώς όμως το έργο σταμάτησε καθώς σε κάποιο τμήμα του έπρεπε να γίνει νέα  χάραξη και τροποποίηση της μελέτης, ειδικότερα από τον κόμβο της Νάουσας έως περίπου το ρέμα της Αραπίτσας, που διέρχεται από τον αρχαιολογικό χώρο Μίεζας. Συγκεκριμένα αφορά στη μετακίνηση του άξονα της ήδη εγκεκριμένης μελέτης κατά περίπου 500 μέτρα στα πρώτα χιλιόμετρα της μελέτης κατ’ απαίτηση της Αρχαιολογίας, καθώς βρέθηκε ένας ακόμη τάφος. Η μετακίνηση απαιτήθηκε από την Αρχαιολογία ώστε να περάσει ο δρόμος εκτός του αρχαιολογικού χώρου της Μίεζας και έτσι επηρεάστηκαν όλα τα στοιχεία της μελέτης. Για τον λόγο αυτό ανατέθηκε τροποποίησης μελέτης ποσού 900.000€.

«Ενώ είχαν ολοκληρωθεί όλες οι μελέτες και βρισκόμασταν σε διαδικασία εξεύρεσης χρηματοδότησης, έληξε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και ζητήσαμε την ανανέωση των περιβαλλοντικών όρων» μας είπε ο Θεματικός Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας Πάρις Μπίλιας και τόνισε πως «η Αρχαιολογική Υπηρεσία ζήτησε μια τροποποίηση χάραξης της μελέτης γιατί βρέθηκε ένας καινούργιος τάφος. Κατά τα άλλα είμαστε έτοιμοι και ψάχνουμε χρηματοδότηση, και αυτό από το ίδιο χρηματοδοτικό εργαλείο, από τα Προγράμματα ΕΣΠΑ. Μόλις εγκριθεί και ξεκινήσει το νέο ΕΣΠΑ, θα υποβάλλουμε άμεσα το αίτημα χρηματοδότησης, γιατί είναι πιο ώριμο αυτό το τμήμα του άξονα. Εκτιμώ σε δύο χρόνια».

Προσχωρούν οι μελέτες του τμήματος Πατρίδα-Εγνατία

Το τμήμα το οποίο είναι και το δυσκολότερο καθώς βρίσκεται σε φάση σχεδιασμού, είναι αυτό της Πατρίδας με την Εγνατία Οδό. Το συγκεκριμένο τμήμα ανατέθηκε στα τέλη του 2019 και εκπονείται σε επίπεδο οριστικής μελέτης. Η μελέτη προβλέπεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2021 με αρχές του 2022. Το ποσό της σύμβαση της μελέτης ανέρχεται στο ποσό των 316.315€.

Στην αρχή του οδικού τμήματος «Εγνατία Οδός-Πατρίδα» μελετάται ο νέος ανισόπεδος κόμβος με άνω διάβαση στην  Εγνατίας οδού. Η θέση του κόμβου είναι δυτικά του χωριού Μέση και ανάμεσα στους υφιστάμενους ανισόπεδους κόμβους Κουλούρας και Βέροιας. Η παραπάνω θέση παρουσιάζει συγκριτικά πλεονεκτήματα, σύμφωνα με τους μελετητές, όπως ότι διέρχεται από αδόμητες περιοχές μη ενταγμένες σε Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια Βέροιας και Κουλούρας, οι οποίες έχουν σχετικά μικρό κόστος κτήσης της ζώνης κατάληψης και ότι παρέχει τη δυνατότητα ανεμπόδιστης ανάπτυξης Ανισόπεδου Κόμβου σύνδεσης οδών υπερτοπικού χαρακτήρα με τα κατάλληλα γεωμετρικά χαρακτηριστικά.

Η χάραξη διέρχεται εκτός του πολεοδομικού ιστού της Βέροιας σε ένα ήπιο πεδινό ανάγλυφο και κινείται κυρίως επιχωματικά, λόγω των απαιτούμενων κάτω διαβάσεων για την αποκατάσταση του τοπικού δικτύου, αλλά και τη διάβαση ρεμάτων και της σιδηροδρομικής γραμμής.

Δημιουργείται ανισόπεδος κόμβος Μακροχωρίου στα όρια των Δημοτικών Διαμερισμάτων Βέροιας και Μακροχωρίου, πλησίον των αθλητικών εγκαταστάσεων και του …κολυμβητηρίου. Η θέση αυτή είναι και ο μοναδικός ελεύθερος από δόμηση χώρος στην περιοχή. Με το παράπλευρο δίκτυο που θα συνδέεται με την καινούρια αρτηρία στον κόμβο Μακροχωρίου θα εξυπηρετούνται όλες οι εγκαταστάσεις στην περιοχή.

Το υπό μελέτη οδικό τμήμα καταλήγει στον ισόπεδο κόμβο Πατρίδας όπου και θα συναρμοστεί με το κατασκευασμένο οδικό τμήμα Πατρίδα – Νάουσα. Κατά μήκος της του δρόμου θα αναπτύσσεται κατά τμήματα παράπλευρο οδικό δίκτυο ώστε να εξυπηρετούνται οι τοπικές κινήσεις και η πρόσβαση των κατοίκων στις ιδιοκτησίες τους με την κατά το δυνατόν μικρότερη δέσμευση γεωργικής γης. Επίσης θα αντιμετωπιστούν και θέματα αποκατάστασης του αρδευτικού δικτύου της περιοχής.

Στο σύνολό του ο οδικός άξονας έχει μήκος περίπου 36,6 χλμ. Επίσης προβλέπεται η κατασκευή παράπλευρου οδικού δικτύου διπλής κατεύθυνσης, για την εξυπηρέτηση των παροδίων. Η σύνδεση των υφιστάμενων τοπικών οδών και του παράπλευρου δικτύου με τον οδικό άξονα θα γίνεται κυρίως μέσω ανισόπεδων κόμβων.

Με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2021-2027

Ένα έργο που βρίσκεται ακόμα στον σχεδιασμό του, που θα καλύπτει όλες τις οδικές ανάγκες και ασφάλειες, χωρίς να αδικεί τους ιδιοκτήτες των εκτάσεων που θα απαλλοτριωθούν, είναι λογικό πως αυτήν την στιγμή δεν σου δίνει την δυνατότητα να κάνεις εκτιμήσεις για το ύψος που θα κοστίσει μέχρι να ολοκληρωθεί. Το μόνο βέβαιο είναι πως και πάλι θα αναζητηθεί χρηματοδότηση από τα Προγράμματα ΕΣΠΑ, όπως συμβαίνει και σε κάθε μεγάλο έργο.

«Έχουμε ανάδοχο μελέτης για τα τεχνικά του δρόμου. Ήδη ολοκληρώθηκε η μελέτη της χάραξης του δρόμου και τώρα γίνεται η μελέτη των γεφυρών. Μόλις ολοκληρωθούν οι μελέτες, τότε θα μπούμε στην διαδικασία των απαλλοτριώσεων» μα ς είπε ο Πάρις Μπίλιας και πρόσθεσε ότι «μετά την ολοκλήρωση των μελετών θα εξετάσουμε πόσος θα είναι ο προϋπολογισμός του έργου και να αναζητηθεί και πάλι χρηματοδότηση. Πρόθεση της Περιφέρειας είναι να ζητήσει χρηματοδότηση μέσω του Τομεακού Προγράμματος του Υπουργείου, ώστε να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2021-2027 και να χρηματοδοτηθεί από εκεί».

Κώστας Καλαϊτζίδης: Στόχος μας να μην αφήνουμε εκκρεμότητες

Για το θέμα του κάθετου άξονα Πατρίδα-Εγνατία Οδό απευθυνθήκαμε και στον Αντιπεριφερειάρχη Ημαθίας Κώστα Καλαϊτζίδη για να μας πει την εκτίμησή του για τη πορεία του έργου. Και αφού τον ενημερώσαμε πως προηγήθηκε εκτενή συζήτηση με τον Θεματικό Αντιπεριφερειάρχη, αρμόδιο Υποδομών και Δικτύων Πάρη Μπίλια, ο Κώστας Καλαϊτζίδης περιορίστηκε σε μια σύντομη δήλωση επισημαίνοντας:   

«Το έργο είναι αρμοδιότητα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Έχετε λάβει μια απάντηση από τον αρμόδιο αντιπεριφερειάρχη κ. Πάρι Μπίλια και δεν έχω να προσθέσω τίποτα περισσότερο. Το έργο είναι μια εκκρεμότητα, την αναλάβαμε από τους προκατόχους μας και στόχος μας είναι πάντα, να μην αφήνουμε εκκρεμότητες».

Πριν λίγες μέρες και ο Δήμαρχος Νάουσας Νικόλας Καρανικόλας έδειξε ενδιαφέρον για την πορεία του σχεδιασμού του έργου Πατρίδα-Εγνατία Οδός. Όπως ενημέρωσε, συναντήθηκε με έναν παλιό φίλο του και συνάδελφό του μηχανικό, τον Απόστολο Τσιτσιπλάμη που είναι ο μελετητής του κάθετου άξονα Πατρίδα-Εγνατία Οδός.

Από την συνάντηση αυτή ο Νικόλας Καρανικόλας ενημερώθηκε και ενημερώνει ότι «εν ολίγοις έχουν ολοκληρωθεί οι τοπογραφικές μελέτες, η βασική μελέτη της οδοποιίας, η περιβαλλοντική μελέτη η οποία είναι προς έγκριση. Και αυτή την περίοδο ολοκληρώνονται τα γεωτεχνικά έργα της μελέτης, η υδραυλική μελέτη και στην συνέχεια ακολουθεί το κτηματολογικό τμήμα του έργου. Προφανώς η μελέτη θα ολοκληρωθεί με τα ζητήματα σήμανσης και οδικής ασφάλειας της οδού. Στόχος είναι να ολοκληρωθούν όλα τα τμήματα μέχρι το τέλος του έτους».

Σε δήλωσή του ο Δήμαρχος Νάουσας είπε ότι «πρόκειται για ένα εξαιρετικά πολύπλοκο έργο με πολλά στοιχεία και σημαντικό την εύρεση της βέλτιστης λύσης σε όλες τις λεπτομέρειες του έργου. Θεωρώ ότι τόσο εγώ προσωπικά όσο και ο Κώστας Καλαϊτζίδης θα κάνουμε τα πάντα για την διασφάλιση του συγκεκριμένου έργου υποδομής για τον τόπο μας. Γνωρίζουμε ότι έχουμε δρόμο μπροστά μας και μαγικά ραβδάκια δεν υπάρχουν εδώ και πολλά χρόνια για κανέναν μας. Με σοβαρότητα προχωράμε!!!».

ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ "ΒΕΡΟΙΑ" (7/6/21) - ΡΕΠΟΡΤΑΖ Κ. ΤΣΙΜΟΠΟΥΛΟΣ