ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

Ο δρόμος έχει την δική του ιστορία...

- ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΜΟΝΟΔΡΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΑΠΟ ΦΟΡΕΙΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΣ

- ΑΝΑΒΛΗΘΗΚΕ Η ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΜΕΛΕΤΗ

Για μια 20ετία και κάτι, ένα από τα κυρίαρχα ζητήματα -ιδιαίτερα προς προεκλογική τέρψη- είναι το κυκλοφοριακό της Βέροιας. Ένα πρόβλημα το οποίο είναι με τις …μέρες του. Άλλοτε έντονο και άλλοτε όχι. Εξαρτάται από την λαϊκή αγορά, τα παράνομα παρκαρίσματα, τις φορτοεκφορτώσεις εμπορευμάτων, τις …κηδείες.

Έτσι για 20 χρόνια γίνονται διάφορα πειράματα για την ελάφρυνση του προβλήματος, χρησιμοποιώντας την ίδια πεπατημένη. Την αμφιδρόμηση ή την μονοδρόμηση της οδού Μητροπόλεως. Έτσι φτάσαμε εν έτη 2014 και η μία μελέτη διαδέχεται την άλλη, χωρίς να εξευρίσκεται η ιδανικότερη πρόταση-λύση του κυκλοφοριακού προβλήματος.

Η δρόμος της οδού Μητροπόλεως έχει την δική του ιστορία. Πριν ολοκληρωθεί η Εγνατία οδός προς τη Βέροια προς την Κοζάνη, η οδός Μητροπόλεως ήταν οδικός άξονας που συνέδεε τους δύο Νομούς. Έτσι πολλοί ήταν αυτοί που περνούσαν μέσα από την κεντρικό ιστό της Βέροιας. Από τη μία άφηναν χρήματα στην τοπική αγορά, από την άλλη επιβάρυναν την κυκλοφοριακή ροή της πόλης.

Έτσι άρχισαν να αναζητούνται διάφορες λύσεις μείωσης του κυκλοφοριακού φορτίου της κεντρικότερης οδού της Βέροιας. Το 1995 επί Δημαρχίας Γιάννη Χασιώτη έγινε η πρώτη μονοδρόμηση με κατεύθυνση (άνοδος) από την Ελιάς-Βενιζέλου προς την πλατεία Ωρολογίου. Μάλιστα τότε υπήρξε και απόφαση του τότε Υπουργού Πολιτισμού και σημερινού αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και προέδρου του ΠΑΣΟΚ Βαγγέλη Βενιζέλου, με την οποία τα τμήματα της Ρωμαϊκής Εγνατίας οδού που βρέθηκαν κατά μήκος της οδού Μητροπόλεως, θεωρήθηκαν διατηρητέα.

Αυτή η μονοδρόμηση κράτησε σχεδόν μια δεκαετία, με την ανάδειξη της Εγνατίας οδού αλλά και με την μεγάλη μερίδα των πολιτών και την συντριπτική πλειοψηφία των επαγγελματιών, να διαμαρτύρεται για την μονοδρόμηση της οδού.

Έτσι στις Δημοτικές εκλογές του 2002 η επαναφορά της κυκλοφορίας στην προτέρα κατάσταση (αμφιδρόμηση) αποτέλεσε το μεγάλο στοίχημα και αιχμή του δόρατος στον προεκλογικό αγώνα του Χρήστου Σκουμπόπουλου. Με την εκλογή του Χρήστου Σκουμπόπουλου στον Δημαρχειακό θώκο, άμεσα ξεκίνησαν οι διαδικασίες για την υλοποίηση της υπόσχεσης, δηλαδή την κατάργηση της μονοδρόμησης, την αμφιδρόμηση και την μερική ανάδειξη των αρχαιολογικών ευρημάτων.

Όμως η νέα δημοτική αρχή «ανακάλυψε» πως υπάρχει απόφαση Βενιζέλου για διατήρηση των αρχαίων ευρημάτων, κι έτσι μετά από δύο χρόνια έγινε εν μέσω επισοδείων η μερική κατάχωση της Ρωμαϊκής οδού και η αμφιδρόμηση της οδού Μητροπόλεως, όπως είναι στην σημερινή της μορφή.

Η παρουσίαση της μελέτης

Όπως αναφέραμε στο ρεπορτάζ της προηγούμενης βδομάδας και παρουσιάσαμε κατ΄ αποκλειστικότητα τις προτάσεις της μελετητικής ομάδας, έγινε η παρουσίαση της μελέτης στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής του Δήμου Βέροιας.

Όμως η συζήτηση οδηγήθηκε σε αδιέξοδο. Ο εκπρόσωπος της μελετητικής ομάδας κ. Καρεκλάς, ανέλυσε τις έξη (6) προτάσεις που προτείνονται και είχαν όλες βασική προϋπόθεση την μονοδρόμηση της οδού Μητροπόλεως, κάτι που βρήκε κάθετα αντίθετους τους καταστηματάρχες και μέρος εκπροσώπων φορέων.

Έτσι αποφασίστηκε να αναβληθεί η συζήτηση και να διερευνηθούν άλλες λύσεις, που ναι μεν θα αναδεικνύουν τον Ρωμαϊκό δρόμο επί της Μητροπόλεως (απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας), και ταυτόχρονα να διατηρηθεί η αμφιδρόμηση.

Τι προτείνει η μελετητική ομάδα

Μετά από πολύμηνη έρευνα και καταγραφή των δεδομένων, κατά παραγγελία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, η μελετητική ομάδα της αναδόχου σύμπραξης, προέβη σε έξη προκαταρκτικές προτάσεις οι οποίες είναι:

1. Μονοδρόμηση της οδού Μητροπόλεως προς νότο (άνοδος προς πλατεία Ωρολογίου)

2. Μονοδρόμηση της οδού Μητροπόλεως προς την πλατεία Ωρολογίου και αντιδρόμηση της οδού Κεντρικής (κάθοδος από πλατεία Ωρολογίου προς πλατεία Αγ. Αντωνίου).

3. Μονοδρόμηση της οδού Μητροπόλεως και αντιδρόμηση της οδού Κεντρικής (όπως αναφέρεται πιο πάνω) και μονοδρόμηση της οδού Ανοίξεως προς την Ελιάς και μονοδρόμηση της οδού Κουντουριώτη (ταβέρνα Ελαίας Γη) προς την οδό Στρατού και τμήμα της Στρατού (μέχρι τον δρόμο που ανεβαίνει στην οδό Ανοίξεως).

4. Η πρόταση αυτή προβλέπει ότι η παραπάνω (3η), με μονοδρόμηση της οδού Βενιζέλου προς την Ελιάς και επαναφέρεται η αμφίδρομη λειτουργία της οδού Ανοίξεως.

5. Επιπλέον της 4ης προκαταρκτικής πρότασης, αντιδρομείται η οδός Μητροπόλεως (κάθοδος από πλατεία Ωρολογίου προς Βενιζέλου) και η οδός Βενιζέλου προς τον Άγ. Αντώνιο. Έτσι η οδός Κεντρικής επανέρχεται στην σημερινής της λειτουργία (άνοδος από Αγ. Αντώνιο προς Πλατεία Ωρολογίου).

6. Η τελευταία πρόταση της μελετητικής ομάδας αναφέρει πως επιπλέον της προηγούμενης πρότασης (5ης), ενσωματώνεται η αμφίδρομη ζεύξη της υπό κατασκευή γέφυρας των Αφών Κούσιου, που ενοποιεί την οδό Ανοίξεως-Αριστοφάνους με την οδό Ακροπόλεως (προμηθέας).

Τι λέει η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας

Ένα από τα επιχειρήματα που ανέπτυξε ο εκπρόσωπος της μελετητικής ομάδας κ. Καρεκλάς, είναι η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (2007) με την οποία επιβάλλει την ανάδειξη της Ρωμαϊκής Εγνατίας οδού. «Αν γίνει η ανάδειξη, τότε θα στενέψει ο δρόμος και αναγκαστικά θα πρέπει να γίνει μονοδρόμηση» είπε ο κ. Καρεκλάς.

«Πουθενά δεν αναφέρει η απόφαση του ΣτΕ πως πρέπει να γίνει μονοδρόμηση. Λέμε ναι στην ανάδειξη, αλλά όχι στην μονοδρόμηση» απάντησαν οι εκπρόσωποι των επαγγελματιών και  φορέων της πόλης.

Αναζητήσαμε τους λόγους για τους οποίους οι καταστηματάρχες της Μητροπόλεως και οι φορείς της πόλης τίθενται αρνητικοί στην (εκ νέου) μονοδρόμηση της οδού, κάνοντας μάλιστα και ενδιαφέρουσα πρόταση.

«Ταλαιπωρηθήκαμε αρκετά τα προηγούμενα χρόνια με την μονοδρόμηση και την αμφιδρόμηση. Σκαψίματα, χώματα, σκόνες και η αναδουλειά να αυξάνεται. Φτάσαμε σε σημείο να έχουμε μείωση του τζίρου και η ΔΟΥ να μας κάνει ελέγχους για τον λόγο που έγινε αυτή. Σα να μας έλεγαν ότι κρύβαμε έσοδα και έπρεπε να αποδείξουμε πως αυτό οφείλονταν στα έργα που γινόντουσαν. Τελικά πήραμε βεβαιώσεις από τον Δήμο, τις προσκομίσαμε στην ΔΟΥ και αποδείξαμε πως δεν είμασταν φοροφυγάδες» μας είπε ο Απόστολος Μπισιρίτσας (ιδιοκτήτης πιτσαρίας) ο οποίος συμπλήρωσε: «Πιστεύω πως η κυκλοφορία της Μητροπόλεως πρέπει να είναι αμφίδρομη. Και επειδή η ανάδειξη των αρχαιολογικών ευρημάτων μπορεί να βοηθήσει, νομίζω ότι μπορούν να συγκεραστούν και τα δύο. Μια μικρή μετατόπιση των αρχαίων προς το πεζοδρόμιο και σκεπασμένα με ειδικό γυαλί, με φωτισμό και πληροφοριακά στοιχεία, μπορούν να κερδιθούν μέτρα και να προβληθούν καλύτερα τα ευρύματα».

Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και οι δηλώσεις που μας έκαναν κι άλλοι επαγγελματίες της οδού Μητροπόλεως. «Πρέπει να παραμείνει αμφίδρομος ο δρόμος, γιατί τα καταστήματα θα υποστούν ζημιές αν μονοδρομηθεί. Έχουμε το παράδειγμα της προηγούμενης φοράς που μονοδρομήθηκε καθώς παρουσιάστηκε πτώση του τζίρου πάνω από 30%» μας είπαν τα αδέλφια Πέτρος και Γιώργος Κουτόβας (ζαχαροπλάστες). 

«Στην οδό Μητροπόλεως υπάρχουν αυτήν την στιγμή κοντά στα 70 καταστήματα. Φανταστείται να υπάρχει ουρά αυτοκινήτων και εμείς να θέλουμε να κάνουμε φορτοεκφόρτωση εμπορευμάτων. Θα γίνει κόλαση!!! Επίσης να λάβουμε υπόψιν πως θα υπάρξει σοβαρότατο πρόβλημα για τα οχήματα έκτακτης ανάγκης. Αν υπάρχει μεγάλο κυκλοφοριακό φορτίο, δεν θα μπορεί να επέμβουν άμεσα. Όσο γι αυτά που ακούστηκαν πως με την μονοδρόμηση θα διευκολυνθούν οι ποδηλάτες, νομίζουμε πως τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Βέροιας, δεν βοηθούν ιδιαίτερα την χρήση ποδηλάτου μέσα στην πόλη» κατέληξαν οι αδελφοί Κουτόβα.

Την αξιοποίησαν οι Τούρκοι

Ενδιαφέρουσες πληροφορίες μας έδωσαν δύο ειδικοί του τουριστικού τομέα. Δύο άνθρωποι που έφαγαν με τον «κουταλάκι» τις ευρωπαϊκές και όχι μόνο χώρες. Έχουν εικόνες και απαντήσεις για τέτοια θέματα.

Πρώτα συνατήσαμε τον τουριστικό πράκτορα και πρόεδρο της Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων Νομού Ημαθίας Απόστολο Εμμανουηλίδη. «Είμαι κάθετα αντίθετος και με την μονοδρόμηση και με την αμφιδρόμηση» αφήνοντας υπονοούμενα για μια τρίτη πρόταση που είναι η πεζοδρόμηση (υπό πολλές προϋποθέσεις).

«Επειδή από τον πρώτο πολίτη μέχρι τον τελευταίο μιλούν για τουρισμό και ιδιαίτερα προεκλογικά, αντιλαμβάνομε πως δεν έχουν καμία σχέση με αυτόν. Θα έλεγα μάλιστα πως είναι εχθροί του τουρισμού» μας λέει ο Απόστολος Εμμανουηλίδης ο οποίος τονίζει πως «η Βέροια και ο Νομός Ημαθίας γενικότερα έχει όλες εκείνες τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού ώστε να δέχεται επισκέπτες 365 μέρες τον χρόνο. Για να γίνει αυτό πρέπει να αναδείξουμε στην πόλη μας όλα εκείνα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχει ο Δήμος Βέροιας, έναντι των άλλων Δήμων της χώρας».

Πολύ ενδιαφέρουσες ήταν οι πληροφορίες που μας έδωσε ο πρόεδρος των Τουριστικών Πρακτόρων της Ημαθίας σχετικά με την Ρωμαϊκή Εγνατία οδό.

«Και μιας και γίνεται πολύς ντόρος για την οδό Μητροπόλεως και κάθε φορά από πολιτικούς εγωϊσμούς, θέλω να σας πω πως διαθέτει ένα από τα σπουδαιότερα αρχαιολογικά ευρήματα. Την Εγνατία οδό που οι Ρωμαίοι χρησιμοποιούσαν για την σύντομη πρόσβαση στη Νέα Ρώμη, την Κωνσταντινούπολη. Και είμαστε πολύ τυχεροί που περνάει μπροστά από τα σπίτια μας. Τέτοια κομμάτια, πολύ λίγων μέτρων υπάρχουν στην Τουρκία, από τα Αρχαία Κύψελα έως και την πόλη της Σιλιβρίας. Οι Τούρκοι, λοιπόν, την έχουν αναδείξει και έχουν μεγάλη επισκεψιμότητα, μάλιστα με εισιτήριο των 2 ευρώ» και καταλήγει ο Απόστολος Εμμανουηλίδης:

«Προτείνω να αναδειχθεί να αναδειχθεί Εγνατία οδός και στην συνέχεια να γίνει νέα κυκλοφοριακή μελέτη. Επίσης πρώτη φορά βλέπωνα γίνεται μελέτη για το κυκλοφοριακό, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η ανάπλαση που βρίσκονταν σςε εξέλιξη».

Τελευταίο επισκεφθήκαμε τον επίσης τουριστικό πράκτορα, τον Παύλο Τσέα, ο οποίος είναι δωρητής και το 2012 βραβεύτηκε από τον Δήμο Βέροιας ως εθελοντής καθαριότητας.

Αφού ο Παύλος Τσέας μας ανέφερε, επίσης, την αξιοποίηση της Εγνατίας οδού που έγινε στην Τουρκία, μας τόνισε πως «το έργο με την μονοδρόμηση της Μητροπόλεως το ξαναείδαμε και ήταν ένας πραγματικός εφιάλτης. Υποβάθμισε την ποιότητα ζωής μας με τα συνεχή μποτιλιαρίσματα, τα κορναρίσματα, την ατμοσφαιρική ρύπανση. Ένας ατέλειωτος εκνευρισμός. Μάλιστα τότε υπήρχε και η Δημοτική Αστυνομία. Φανταστείτε τώρα που δεν υπάρχει. Ποιος ξεχνάει την ουρά που σχηματίζονταν από την πλατεία Ωρολογίου μέχρι τους Λαδομύλους».

Κλείνοντας ο Παύλος Τσέας μας έδωσε και μια άλλη πτυχή του προβλήματος. «Η οδός Μητροπόλεως πρέπει να μείνει όπως έχει σήμερα. Όμως χρειάζεται και καλύτερη αστυνόμευση. Επίσης δεν διαφωνώ με την ανάδειξη της Ρωμαϊκής Εγνατίας οδού. Όμως μπαίνει το ερώτημα: Ο Δήμος μπορεί να συντηρήσει τέτοιους δημόσιους χώρους, όπως τους χώρους ανάπλασης, το Βήμα Αποστόλου Παύλου, την Εγνατία οδό, τα πάρκα κ.λ.π.;».