ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

Σχολείο - αγκαλιά...

ΓΙΑ 35 ΠΡΟΣΦΥΓΟΠΟΥΛΑ ΣΤΗ ΒΕΡΟΙΑ (ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑ)

Μετά τις πρώτες αντιδράσεις περί τον Μάρτιο με την δημιουργία Κέντρων Φιλοξενίας προσφύγων και στον τόπο μας, όπως στις Βαρβάρες και στην Αλεξάνδρεια, σειρά πήρε η συνύπαρξη των προσφύγων με τις τοπικές κοινωνίες, χωρίς να δημιουργηθούν σοβαρά προβλήματα.

Τώρα μπαίνουν στην ζωή μας τα διαπολιτισμικά σχολεία για τα προσφυγόπουλα. Η κοινωνία μας καλείται να «δοκιμαστεί» αν θα επιλέξει την ένταξη των διαπολιτισμικών σχολείων στο εκπαιδευτικό μας σύστημα ή στην γκετοποίηση αν αντιμετωπιστούν ως αυτόνομες ομάδες.

Μέχρι τώρα όμως δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη απόφαση, το τελικό σχέδιο, από το Υπουργείο Παιδείας για τον τρόπο φοίτησης των προσφυγόπουλων. Οι κατά τόπους Πρωτοβάθμιες Εκπαιδεύσεις κατέθεσαν τις προτάσεις  τους και τις ανάγκες που δημιουργούνται, αλλά την τελική απόφαση θα την πάρει το Υπουργείο. 

Στη Βέροια και οι …αντιδράσεις

Προτάσεις για τα διαπολιτισμικά σχολεία έκανε και η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας, για τα προσφυγόπουλα των Κέντρων Φιλοξενίας της Αγίας Βαρβάρας και την Αλεξάνδρειας.

Ήδη το γύρο του διαδικτύου κάνει τις τελευταίες ώρες η απόφαση των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Αλεξάνδρειας οι οποίοι δεν θέλουν να ενταχθούν τα παιδιά των προσφύγων στα σχολεία τους.

Κάτι τέτοιο όμως δεν συνέβη, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, στη Βέροια και ιδιαίτερα από τους κατοίκους της Αγίας Βαρβάρας όπου στο σχολείο του χωριού που υπάρχουν δύο διαθέσιμες αίθουσες προτάθηκε να φοιτήσουν τα 35 παιδιά του Κέντρου Φιλοξενίας. Σε ένα χωριό του Δήμου Βέροιας του οποίου οι κάτοικοί του άδικα «στιγματίστηκαν» για την υποδοχή που έκαναν στους πρόσφυγες κατά την μεταφορά τους στο στρατόπεδο «Κόκκινου». Από έλλειψη ενημέρωσης και από μια πολύ μικρή μειοψηφία προκλήθηκε αυτή η συμπεριφορά που τις αμέσως επόμενες μέρες μετατράπηκε σε απλόχερη φιλοξενία.

«Μέχρι στιγμής δεν έχουμε κάποια απόφαση του Υπουργείου στα χέρια μας. Εμείς καταθέσαμε τις προτάσεις μας και περιμένουμε την απόφαση για να την υλοποιήσουμε»δήλωσε στην εφημερίδα μας ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας Διονύσης Διαμαντόπουλος.

«Για τα προσφυγόπουλα του Κέντρου Φιλοξενίας θα λειτουργήσουν δύο τμήματα με απογευματινό ωράριο. Όμως πρέπει να προσληφθούν εκπαιδευτικοί που να γνωρίζουν την γλώσσα. Πρώτη απαραίτητη προϋπόθεση είναι ο εμβολιασμός, κάτι για το οποίο επιμένουν και οι κάτοικοι»κατέληξε ο Διονύσης Διαμαντόπουλος.

Πώς θα μπούνε τα προσφυγόπουλα στα σχολεία

Σύμφωνα με δημοσιεύματα στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο, τα προσφυγόπουλα θα ενταχθούν στα σχολεία με τάξεις υποδοχής, ενισχυτικά τμήματα, αλλά και κοινά μαθήματα με όλους τους μαθητές των κανονικών πρωινών τάξεων.

Στόχος της σχετικής απόφασης του υπουργείου Παιδείας, που ορίζει τη λειτουργία των αναγκαίων εκπαιδευτικών δομών εντός Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΖΕΠ), είναι η ένταξη στο ελληνικό σχολείο για τα προσφυγόπουλα μέσα από την εκμάθηση των ελληνικών ως δεύτερης/ξένης γλώσσας. Για παιδιά 4 ώς 7 ετών προβλέπονται δομές εντός των καταυλισμών.

Το σχήμα για τη διδακτική υποστήριξη των προσφύγων

- Τάξεις Υποδοχής (ΤΥ) Ι ΖΕΠ (για 1 έτος κατ’ ελάχιστον, σε τουλάχιστον 9 μαθητές/τμήμα με ελάχιστη ή μηδενική γνώση της ελληνικής).

- Εντατικό πρόγραμμα εκμάθησης ελληνικών, συν παρακολούθηση στην κανονική τάξη Φυσικής Αγωγής, Εικαστικών, Μουσικής Αγωγής, Ξένης Γλώσσας ή και άλλου μαθήματος, σύμφωνα με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων.

- Τάξεις Υποδοχής (ΤΥ) ΙΙ ΖΕΠ (ώς 3 διδακτικά έτη, σε τουλάχιστον 9 μαθητές/μαθητές με μέτριο επίπεδο ελληνομάθειας).

- Υποστήριξη στην ελληνική γλώσσα ή και σε περισσότερα μαθήματα, είτε εντός της κανονικής τάξης με παράλληλη διδασκαλία (δεύτερος εκπαιδευτικός στην τάξη), είτε εκτός κανονικής τάξης.

- Εκτός σχολικού ωραρίου ενισχυτικά Φροντιστηριακά Τμήματα ΖΕΠ (για 3-8 μαθητές/τμήμα, ώς 10 ώρες/βδομάδα).

Αφορά Ρομά, Αλλοδαπούς, Παλιννοστούντες, Πρόσφυγες, προερχόμενους από Ευάλωτες Κοινωνικές Ομάδες με γλωσσικές δυσκολίες κατά την ένταξή τους στην «κανονική» τάξη.

- Δομές Υποδοχής για την Εκπαίδευση των Προσφύγων ΖΕΠ (για 10-20 μαθητές/τμήμα, τουλάχιστον για 1 διδακτικό έτος, ώρες 14.00-18.00, στις Δ/νσεις πρωτοβάθμιας της χώρας στα όρια των οποίων υπάρχουν και λειτουργούν χώροι φιλοξενίας προσφύγων).

- Εντατικό πρόγραμμα εκμάθησης της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας. Το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα θα καθοριστεί ύστερα από πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Για τη φοίτηση των μαθητών στις τάξεις υποδοχής απαιτούνται:

- Διεξαγωγή διαπιστωτικών τεστ, με τα οποία ανιχνεύεται το επίπεδο ελληνομάθειας του μαθητή (προτείνεται να γίνονται και στο μέσον του δεύτερου τριμήνου).

- Ενυπόγραφη δήλωση του γονέα ή κηδεμόνα ότι επιθυμεί να παρακολουθήσει το παιδί του.

- Απόφαση του Συλλόγου διδασκόντων για την φοίτηση των μαθητών.

- Ο Σύλλογος των Διδασκόντων, υπό την καθοδήγηση του οικείου Σχολικού Συμβούλου, καταρτίζει το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα των ΤΥ ΖΕΠ, λαμβάνοντας υπόψη και την εισήγηση των εκπαιδευτικών που διδάσκουν στις τάξεις αυτές.

- Το Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα των Τάξεων αυτών υποβάλλεται για έγκριση και θεώρηση στον οικείο Σχολικό Σύμβουλο.