ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

Στο «κόκκινο» η εκπαίδευση...

ΚΙΝΔΥΝΕΥΟΥΝ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΕΡΟΙΑΣ ΜΕ ΥΠΟΒΙΒΑΣΜΟ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΙΣΟΤΗΤΑ, ΛΙΓΟΤΕΡΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ, ΛΙΓΟΤΕΡΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΣΤΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ

Αναταράξεις στην λειτουργικότητα, φόβους για υποβάθμιση της ποιότητας εκπαίδευσης, κοινωνικές ανισότητες και αύξηση της ανεργίας στον εκπαιδευτικό χώρο προκαλούν οι ρυθμίσεις του Υπουργείου Παιδείας.

Ήδη οι αντιδράσεις όλο και περισσότερο αυξάνονται με στάσεις εργασίας από την Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος και ερωτήσεις Βουλευτών προς τον Υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη.

Οι ρυθμίσεις αυτές έχουν να κάνουν με την λειτουργία των ολοήμερων σχολείων, τις συγχωνεύσεις και υποβαθμίσεις Δημοτικών σχολείων και πιθανότατα την κατάργηση νηπιαγωγείων, ιδιαίτερα σε μικρές κοινωνίες. Οι ρυθμίσεις προκλήθηκαν από μνημονιακές «επιταγές» καθώς το Υπουργείο Παιδείας επιδιώκει την περιστολή δημοσίων δαπανών μέσα από μείωση ή μη πρόσληψη εκπαιδευτικού προσωπικού.

Χαρακτηριστική είναι η ερώτηση που έγινε στον Υπουργό Παιδείας που αναφέρει πως «μετά την κατάργηση των πρότυπων σχολείων, την υποβάθμιση των πειραματικών, του ψηφιακού σχολείου και τώρα του ολοήμερου σχολείου ΕΑΕΠ – το νέο δημόσιο δημοτικό σχολείο «ενιαίου τύπου», που οραματίζεται η πολιτική ηγεσία του υπουργείου, φέρει πλέον μόνιμα τα χαρακτηριστικά του «εξισωτισμού προς τα κάτω», εις βάρος της μέσης οικογένειας εργαζομένων».

Στη Βέροια

Οι ρυθμίσεις στην παιδεία, επηρεάζουν φυσικά και την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση στη Βέροια. Βέβαια στις προθέσεις της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας δεν είναι η συγχώνευση σχολείων ή ο υποβιβασμός κάποιων από 6θέσια σε πενταθέσια. Απεναντίας σε σχολεία χωριών πιθανότατα να υπάρξουν προαγωγές από 5θέσια σε 6θέσια. Αποφάσεις για συγχωνεύσεις θα ληφθούν μόνο με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας.

Επίσης στη Βέροια οι όποιες ενέργειες θα γίνουν, θα είναι και αποτέλεσμα των γεωγραφικών ανακατανομών μετά την λειτουργία του σχολικού συγκροτήματος και την μετακίνηση σχολείων σε άλλες εγκαταστάσεις.

Τα ολοήμερα 

Σημαντικό πρόβλημα κοινωνικής ανισότητας δημιουργεί η ρύθμιση του Υπουργείου Παιδείας για τα ολοήμερα Δημοτικά σχολεία με την οποία επιβάλλεται να είναι εργαζόμενοι και οι δύο γονείς (να προσκομίσουν βεβαίωση από τον εργασιακό τους φορέα).

Η κοινωνική ανισότητα έγκειται στο γεγονός ότι αν είναι εργαζόμενοι και οι δύο γονείς, τότε θα έχουν την δυνατότητα, επί π.χ. να στείλουν εξωσχολικά το παιδί τους για εκπαίδευση Πληροφορικής. Αντίθετα αν ένας άνεργος πατέρας (κάτω από δύσκολη ψυχική διάθεση λόγω οικονομικής αδυναμίας) και μία εργαζόμενη μητέρα, δεν μπορούν να στηρίξουν εξωσχολικά το παιδί τους σε κάποιο διδακτικό αντικείμενο. Το ίδιο ισχύει και για πολλές αγροτικές οικογένειες που δεν είναι ασφαλισμένοι και οι δύο γονείς. Ακόμη σημαντικό σημείο κοινωνικής ανισότητας είναι και το γεγονός ότι οι μαθητές στο ολοήμερο πρόγραμμα κάνουν και προετοιμασία των μαθημάτων για την επόμενη μέρα. Διαφορετικά είναι την προετοιμασία να την κάνουν οι δάσκαλοι μέσα σε σχολικό περιβάλλον, απ΄ ότι ένας άνεργο γονιός στο σπίτι του.

Επίσης με τις ρυθμίσεις αυτές κάποια μαθήματα διδακτικού περιεχομένου (όπως τα εικαστικά) θα γίνουν και κατά την διάρκεια της κανονικής λειτουργίας των σχολείων. Τα μαθήματα αυτά θα ενταχθούν και στην «πρωινή» ζώνη, καλύπτοντας ώρες διδασκαλίας που θα προκύψουν από την μείωση ωρών από άλλα μαθήματα, όπως τα θρησκευτικά. Όμως μπαίνει και ο προβληματισμός κατά πόσο θα παρέχεται ποιοτική εκπαίδευση στα μαθήματα αυτά από την στιγμή που δεν θα γίνουν προσλήψεις εκπαιδευμένων δασκάλων για τα συγκεκριμένα διδακτικά αντικείμενα. Μπορεί οι δάσκαλοι όταν φοιτούσαν στο Πανεπιστήμιο να διδάχθηκαν εικαστικά, όμως μετά από 25 και 30 χρόνια δεν μπορούν να διατηρήσουν την γνώση και την σύγχρονη τάση για να την διδάξουν στους μαθητές.  

«Με τις ρυθμίσεις αυτές το Υπουργείο «σκοπεύει να αντιμετωπίσει το κενό που θα δημιουργηθεί με την υποβάθμιση του ολοήμερου σχολείου ΕΑΕΠ (ιδίως μέσω της κατάργησης δραστηριοτήτων και ωρών διδασκαλίας στην ευέλικτη απογευματινή ζώνη), καθώς και ποια είναι η εξοικονόμηση θέσεων εκπαιδευτικών και άλλων πόρων που το υπουργείο προσδοκά με τα σχεδιαζόμενα μέτρα» μας είπε εκπαιδευτικός Δημοτικού σχολείου της Βέροιας.

Συγχωνεύσεις και υποβιβασμοί

Για τη Βέροια είναι νωρίς να πούμε ότι θα γίνουν συγχωνεύσεις σχολείων ή υποβιβασμοί, για εξοικονόμηση εκπαιδευτικού προσωπικού, έτσι ώστε να μην προσληφθούν λιγότεροι αναπληρωτές και άλλοι που περιμένουν χρόνια τον διορισμό τους. Κι αυτό γιατί πρέπει πρώτα να ξεκαθαρίσει το γεωγραφικό τοπίο, όπως προαναφέραμε, μετά την λειτουργία του σχολικού σχολείου και την μετακίνηση άλλων σχολείων σε άλλα κτήρια.

Ωστόσο στον εκπαιδευτικό χώρο της πόλης υπάρχει διάχυτος ο φόβος πως σε θέση «κινδύνου» βρίσκονται το 3ο και 14ο, όπως επίσης το 6ο και 13ο. Κι αυτό γιατί υπάρχουν τμήματα που λειτουργούν με 17 μαθητές, ενώ ο νόμος επιβάλλει τώρα τον αριθμό των 25 μαθητών ανά τμήμα. Έτσι για να προκύψουν δάσκαλοι «ελεύθεροι» για να καλύψουν κενά εκεί όπου προσλαμβάνονται αναπληρωτές ή νεοδιοριζόμενοι, ενώ υπάρχουν και (έστω λίγες) πιθανότητες να χαθούν και οργανικές θέσεις, με τους νέους που διορίστηκαν να βρίσκονται στο …φτερό!!!

Παράλληλα θα χαθούν θέσεις εργασίας δασκάλων και από τον υποβιβασμό σχολείων. Σύμφωνα με το νόμο, για να λογίζεται ένα σχολείο ως 6θέσιο θα πρέπει να έχει 150 τουλάχιστον μαθητές. Δηλαδή 6 τμήματα, ένα τουλάχιστον για κάθε τάξη, των 25 μαθητών. Σε διαφορετική περίπτωση το σχολείο αυτό θα υποβιβαστεί σε 5θέσιο. Άρα θα χαθεί, τουλάχιστον, μία οργανική θέση.

Συνοψίζοντας, το πρόβλημα δεν είναι μόνο στην μείωση του διδακτικού προσωπικού, αλλά και η ποιότητα της εκπαίδευσης. Με 25 μαθητές στην τάξη ο δάσκαλος δεν μπορεί να κάνει σωστή εξέταση των μαθητών, ούτε να απαντήσει καν στις απορίες τους μέσα στην διδακτική ώρα.

Πρόβλημα και στα Νηπιαγωγεία

Με την Υπουργική απόφαση δημιουργείται πρόβλημα. Πάντα κάτω από το πρίσμα της μείωσης του εκπαιδευτικού, και όχι μόνο, προσωπικού, πρόβλημα υπάρχει και με τα Νηπιαγωγεία. Η απόφαση αναφέρει ότι για να δημιουργηθεί ένα τμήμα σε νηπιαγωγείο, θα πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον 14 παιδιά, αντί των 7 που ίσχυε μέχρι τώρα.

Έτσι θα μειωθούν αρκετά τμήματα, ενώ σε κάποιους μικρούς οικισμούς θα καταργηθούν νηπιαγωγεία. Παράλληλα με το ενδεχόμενοι αυτό, οι γονείς που έχουν μικρά παιδιά θα αναγκαστούν να κάνουν πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις για να πάνε τα παιδιά στο νηπιαγωγείο. 

«Μέσα από τον συνδικαλιστικό φορέα μας θα ζητήσουμε να αποσυρθεί η συγκεκριμένη υπουργική απόφαση για τα δημοτικά σχολεία, τα ολοήμερα και τα νηπιαγωγεία. Μας υπόσχονταν προσλήψεις εκπαιδευτικού προσωπικού και αναβάθμιση της παιδείας και κάνουν ακριβώς το αντίθετο» μας τόνισε εκπαιδευτικός σχολείου της Βέροιας.