ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

Στην… πρίζα τα πρατήρια υγρών καυσίμων με την ηλεκτροκίνηση

ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΒΕΡΟΙΑ" (29/6/20)

ΚΩΣΤΑΣ ΒΟΡΓΙΑΖΙΔΗΣ: ΘΑ ΣΤΗΡΙΞΟΥΜΕ ΚΑΙ ΘΑ ΧΩΡΟΘΕΤΗΣΟΥΜΕ ΣΗΜΕΙΑ ΦΟΡΤΙΣΗΣ – ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΚΑΛΛΙΑΡΙΔΗΣ: ΘΑ ΚΛΕΙΣΟΥΝ ΒΕΝΖΙΝΑΔΙΚΑ ΚΑΙ ΘΑ ΧΑΘΟΥΝ ΘΕΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ – ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΟΙΚΟΔΟΜΕΣ

Την υποχρέωση των Δήμων να χωροθετούν σημεία στάθμευσης και επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων θεσπίζει το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση που έθεσε σε δημόσια διαβούλευση ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης, μέχρι και μεθαύριο Τετάρτη 1η Ιουλίου.

Στη Βέροια υπάρχει ήδη κινητικότητα για την ηλεκτροκίνηση σε επιχειρηματικό επίπεδο. Επαγγελματίες της πόλης ξεκίνησαν να συνάπτουν συμφωνίες με εταιρείες από τη Βόρεια Ελλάδα, προκειμένου να μπουν πρώτοι στην νέα αγορά. Το επιχειρηματικό ενδιαφέρον εντοπίζεται για την ώρα στα δίκυκλα, αφενός λόγω χαμηλότερου κόστους αγοράς έναντι των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (σε συνδυασμό με τα κίνητρα που παρέχονται) και αφετέρου επειδή η Βέροια και η Ημαθία γενικότερα προσφέρεται για κίνηση στις δύο ρόδες (δεν έχει εκτεταμένο δίκτυο με ανωφέρειες). Τα ηλεκτρικά δίκυκλα που ετοιμάζονται να μπουν στην αγορά έχουν αυτονομία περίπου 50 χιλιόμετρα και θα μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητα μέχρι και 40-45 χιλιόμετρα/ώρα.

Τι προβλέπεται

Στο άρθρο 18 αναφέρεται ότι έως την 31η Μαρτίου του 2021 οι δήμοι που είναι πρωτεύουσες περιφερειακών ενοτήτων, όπως η Βέροια, είναι υποχρεωμένοι να εκπονήσουν υποχρεωτικά πρόγραμμα χωροθέτησης επαρκούς αριθμού κανονικής ή υψηλής ισχύος σημείων επαναφόρτισης και θέσεων στάθμευσης ηλεκτρικών οχημάτων στα διοικητικά τους όρια. Το πρόγραμμα αυτό θα ονομάζεται «Σχέδιο Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (Σ.Φ.Η.Ο.)» και θα λαμβάνει υπόψη κατά την εκπόνηση μελέτες και προγράμματα αστικών αναπλάσεων.

Το ΣΦΗΟ κάθε Δήμου θα περιέχει υποχρεωτικά κατ' ελάχιστον τη χωροθέτηση θέσεων στάθμευσης και σημείων επαναφόρτισης σε δημοτικούς χώρους στάσης και στάθμευσης, ώστε να προβλέπεται υποχρεωτικά η χωροθέτηση κατ' ελάχιστον ενός σημείου επαναφόρτισης ανά 1.000 κατοίκους του Δήμου. Τα σημεία επαναφόρτισης θα αφορούν σε υφιστάμενους υπαίθριους δημοτικούς χώρους στάθμευσης, σε υφιστάμενους στεγασμένους δημοτικούς χώρους στάθμευσης, σε υφιστάμενες παρόδιες θέσεις στάθμευσης (ελεύθερες και ελεγχόμενης στάθμευσης, καθώς και σε περιοχές αυξημένης επίσκεψης) και σε νέους υπαίθριους/στεγασμένους χώρους στάθμευσης ή παρόδιες θέσεις στάθμευσης που χωροθετούνται με σκοπό την εγκατάσταση σημείων επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.

Επαναφόρτιση σε πιάτσες

Επίσης, θα υποχρεούνται να χωροθετήσουν θέσεις στάθμευσης και σημείων επαναφόρτισης σε τερματικούς σταθμούς και σε επιλεγμένα σημεία των αστικών συγκοινωνιών. Υποχρεωτική θα είναι και η χωροθέτηση θέσεων και σημείων για την εξυπηρέτηση τουριστικών λεωφορείων.

Επίσης, σε εμπορικές περιοχές και στα ιστορικά κέντρα πόλεων, θα πρέπει να χωροθετηθούν παρόδιες θέσεις στάθμευσης - επαναφόρτισης για ηλεκτρικά ποδήλατα και μοτοποδήλατα (scooter) τροφοδοσίας τα οποία επιτρέπεται να κινούνται πέραν των ωραρίων τροφοδοσίας που ισχύει για υπόλοιπα οχήματα.

Υποχρέωση των Δήμων θα είναι να χωροθετήσουν σημεία επαναφόρτισης σε πιάτσες των ταξί για τους επαγγελματίες του κλάδου. Σημεία επαναφόρτισης θα προβλέπονται και για τους χώρους στάθμευσης οχημάτων ατόμων με αναπηρία.

Ένα κίνητρο για τους Δήμους είναι ότι θα προβλέπεται η χρηματοδότηση των ΣΦΗΟ από τους πόρους του Πράσινου Ταμείου.

Κώστας Βοργιαζίδης: Θα στηρίξουμε την ηλεκτροκίνηση…

Αν και δεν ολοκληρώθηκαν ακόμα οι διαδικασίες για την ψήφιση του νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση, ωστόσο οι πρώτες εντυπώσεις είναι θετικότατες καθώς η χώρα μας θα μπει σε μια άλλη εποχή.

«Θεωρώ ότι είναι ωφέλιμο. Ούτως ή άλλως προχωρούμε στην εποχή της απεξάρτησης από υα υγρά καύσιμα, για ένα καλύτερο περιβάλλον. Αυτό σημαίνει ηλεκτροκίνηση, εκ των πραγμάτων θα το στηρίξουμε» μας είπε ο Δήμαρχος Βέροιας Κώστας Βοργιαζίδης και συμπλήρωσε:   

«Όταν θα έχουμε στα χέρια μας το νόμο με τις σχετικές διατάξεις και οδηγίες, τότε θα μπούμε και στην διαδικασία να εφαρμόσουμε αυτά που ορίζει, με την επιλογή των κατάλληλων χώρων. Γενικά είμαστε θετικοί σ΄ αυτήν την προοπτική. Επιμέρους ζητήματα θα εξεταστούν στην πορεία…». 

Ναι στην εξέλιξη, αλλά θα κλείσουν βενζινάδικα…

Στην εξέλιξη αυτή υπάρχει και η …άλλη πλευρά του νομίσματος. Με το χρόνο και μέσα στην τρέχουσα δεκαετία, θα αλλάξουν πολλά δεδομένα στην χρήση των υγρών καυσίμων. Έτσι τα παραδοσιακά βενζινάδικα θα αλλάξουν μορφή. Θα συρρικνωθεί η εμπορική τους δραστηριότητα και μοιραία τα περισσότερα από αυτά θα κλείσουν με όλες τις συνέπειες. Θα επιβιώσουν λίγα, μεγάλα και άρτια εξοπλισμένα…

«Είναι μια σκληρή πραγματικότητα. Με την ηλεκτροκίνηση και την μικρότερη χρήση υγρών καυσίμων, είναι λογικό πως θα υπάρξουν προβλήματα επιβίωσης για τα πρατήρια καυσίμων. Και εύλογο το ερώτημα τι θα απογίνουν οι εργαζόμενοι…» μας είπε ο ιδιοκτήτης πρατηρίου υγρών καυσίμων στη Βέροια Λευτέρης Καλλιαρίδης.

«Σε καμιά περίπτωση δεν λέμε όχι στην εξέλιξη και στην προστασία του περιβάλλοντος. Όμως για τον κλάδο μας αποτελεί ένα πρόβλημα το οποίο καλούμαστε στην επόμενη πενταετία να το αντιμετωπίσουμε» τονίζει ο Λευτέρης Καλλιαρίδης και επισήμανε πως «μόλις ολοκληρωθεί το θεσμικό πλαίσιο και οριστούν (εγκριθούν) οι κατάλληλες αδειοδοτήσεις στην ηλεκτροκίνηση, θα δημιουργηθούν οι συνθήκες ώστε όσοι συνάδελφοι θέλουν και μπορούν να προετοιμαστούν να υποδεχθούν τους οδηγούς ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Είμαι πεπεισμένος ότι στα πρατήρια θα επιτραπεί να έχουν συστήματα διάθεσης ηλεκτρικής ενέργειας σε αυτοκινητιστές ».

Σημεία φόρτισης και στις οικοδομές

Νέα δεδομένα και στις οικοδομές δημιουργεί το πλάνο για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, για την εγκατάσταση φορτιστών για τον ανεφοδιασμό των ηλεκτρικών οχημάτων, ο οποίος πέρα από τα δημόσια προσβάσιμα σημεία φόρτισης που θα κατασκευαστούν, θα γίνεται και στα ιδιωτικά πάρκινγκ, κατά κανόνα τις νυχτερινές ώρες που το όχημα δεν θα χρησιμοποιείται.

Σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου:

 -Στα νέα κτίρια (νοούνται όσα θα κατασκευαστούν με οικοδομικές άδειες που θα εκδοθούν μετά το Μάρτιο του 2021) θα εγκαθίστανται υποχρεωτικά υποδομή (καλωδιώσεις κλπ.) για εγκατάσταση φορτιστών στις θέσεις στάθμευσης. Στα κτίρια κατοικιών με περισσότερες από δέκα θέσεις στάθμευσης, η υποδομή θα κατασκευάζεται με την προοπτική να εγκατασταθούν φορτιστές σε όλες τις θέσεις στάθμευσης. Στα κτίρια μικτής χρήσης με περισσότερες από δέκα θέσεις στάθμευσης, η πρόβλεψη (που απορρέει και από την Κοινοτική νομοθεσία) είναι για ένα φορτιστή ανά πέντε θέσεις στάθμευσης

 -Στα υφιστάμενα κτίρια (με οικοδομική άδεια ως την 1η Μαρτίου 2021) οι ρυθμίσεις προβλέπουν τα εξής:

1. Με σύμφωνη γνώμη της απόλυτης πλειοψηφίας των συνιδιοκτητών μπορεί να εγκαθίσταται ξεχωριστή κοινόχρηστη παροχή η οποία θα επιτρέπει την τοποθέτηση φορτιστών.

 2. Ο ιδιοκτήτης ή δικαιούχος αποκλειστικής χρήσης χώρου στάθμευσης μπορεί με δικές του δαπάνες να εγκαθιστά την υποδομή καλωδίωσης και το φορτιστή, ο οποίος θα τροφοδοτείται από ιδιόκτητη παροχή ρεύματος. Η εγκατάσταση θα γίνεται με απλή γνωστοποίηση προς τον διαχειριστή του κτιρίου, ωστόσο η γενική συνέλευση μπορεί να εναντιωθεί με απόφαση της απόλυτης πλειοψηφίας των ιδιοκτητών (τουλάχιστον πεντακόσια ένα χιλιοστά (501/1000).

 3. Σε υφιστάμενα κτίρια στα οποία γίνονται εργασίες ανακαίνισης τοποθετούνται οι υποδομές που προβλέπονται για τα νέα κτίρια (πρόβλεψη για φορτιστές σε όλες τις θέσεις στάθμευσης ή σε αναλογίες 1/5 και 1/10) εκτός αν το κόστος εγκατάστασης των καλωδίων και των φορτιστών υπερβαίνει το 7 % του συνολικού κόστους της ανακαίνισης του κτιρίου.

 4. Σε υφιστάμενα κτίρια που δεν προορίζονται για κατοικία και διαθέτουν περισσότερες από είκοσι θέσεις στάθμευσης, εγκαθίσταται υποχρεωτικά τουλάχιστον μία θέση στάθμευσης με σημείο επαναφόρτισης ανά είκοσι θέσεις στάθμευσης έως την 1η.1.2023.

ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΒΕΡΟΙΑ" (29/6/20)