ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

Γύρισαν την πλάτη στο άνοιγμα της Κυριακής!

ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ

* Λένε την άποψή τους στη "Β", καταστηματάρχες της πόλης μας

* Παραιτείται η Β' Αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνά Πλιάτσικα - Τσιπουρίδου

* Διαφωνίες για την "ασαφή" ανακοίνωση του Εμπορικού Συλλόγου

Αντίθετοι είναι οι καταστηματάρχες και οι εμποροϋπάλληλοι της Βέροιας με το άνοιγμα των Κυριακών. Αυτό φάνηκε και από την στάση που κράτησαν την Κυριακή που μας πέρασε, καθώς άνοιξε το 10% περίπου των καταστημάτων της αγοράς, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Εμπορικού Συλλόγου, ενώ κάποια από τα καταστήματα που λειτούργησαν, δεν είχαν προσωπικό.

Η 3η Νοεμβρίου, είναι η πρώτη Κυριακή που τα καταστήματα ήταν ανοικτά μετά το 1908, οπότε καθιερώθηκε στην Ελλάδα η κυριακάτικη αργία. Και αυτό προκάλεσε αντιθέσεις και μεταξύ καταστηματαρχών και των εκπροσώπων τους στον Εμπορικό Σύλλογο, αφού επίκεινται και παραιτήσεις από την διοίκηση για την «ασαφή» στάση που κράτησε.

Συγκεκριμένα ο Εμπορικός Σύλλογος Βέροιας έκανε γκάλοπ στην αγορά και το αποτέλεσμα που βγήκε ήταν 90% να παραμείνουν κλειστά τα καταστήματα και μόνο το 10% να ανοίξουν. Ωστόσο η διοίκηση σε δελτίο τύπου που εξέδωσε, ναι μεν ανακοίνωσε  τα αποτελέσματα του γκάλοπ, ωστόσο την απόφαση για ανοιχτά ή όχι καταστήματα, την άφησε στην κρίση του κάθε επαγγελματία. 

Μία τέτοια περίπτωση αντίθετης άποψης για τον χειρισμό, είναι η Β΄ Αντιπρόεδρος η κα. Αθηνά Πλιάτσικα-Τσιπουρίδου, η οποία χθες το βράδυ αναμένονταν να υποβάλει την παραίτησή της από την διοίκηση του Εμπορικού Συλλόγου, γιατί θεωρεί πως έπρεπε η διοίκηση να καλέσει τους συναδέλφους της να μην ανοίξουν τα καταστήματα, υιοθετώντας τα αποτελέσματα του γκάλοπ.

Πριν από λίγες μέρες η Γενική Συνέλευση του Εμπορικού Συλλόγου Βέροιας, απέρριψε την πρόταση για άνοιγμα των καταστημάτων και τις 52 Κυριακές, ενώ για τις 7 Κυριακές που αποτελούν ήδη Νόμο του Υπουργείου, άλλοι καταστηματάρχες θεωρούν ότι πρέπει να εφαρμοστεί ο Νόμος και να αποτελέσουν ένα test, ενώ άλλοι δεν άνοιξαν για να μην καθιερωθεί -πέραν του Νόμου- και από συνήθεια, χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα.

Σε θεωρητικό επίπεδο, σε μια πόλη όπως η Αθήνα ή η Θεσσαλονίκη, ή κάποια τουριστικά νησιά, που θέλουν να λέγονται τουριστικοί προορισμοί, οφείλουν τα καταστήματά τους να είναι ανοιχτά ακόμα και τις Κυριακές. Αν θέλουμε τα εμπορικά καταστήματα να ακολουθήσουν τα πρότυπα της Βενετίας, του Παρισιού και άλλων τουριστικών προορισμών που εφαρμόζουν το μοντέλο αυτό πρέπει να γίνει με σεβασμό απέναντι στον εργαζόμενο.

Όμως στη Βέροια και σε κάθε επαρχιακή πόλη, δεν μπορεί να ισχύσει αυτό, γιατί τα εμπορικά καταστήματα στηρίζονται μόνο στους τοπικούς καταναλωτές και όχι στο …συνάλλαγμα.

Από την πλευρά τους οι εμποροϋπάλληλοι είναι αντίθετοι με το άνοιγμα των καταστημάτων, γιατί θεωρούν ότι η Κυριακή είναι αργία. Αυτό δημιουργεί και παράπλευρα προβλήματα καθώς οι επαγγελματίες, είτε θα υποχρεωθούν να πληρώσουν 75% επιπλέον μεροκάματο και ασφαλιστικές εισφορές, είτε θα έρθουν σε ρήξη με τους υπαλλήλους τους αν δεν καταβληθεί η κάθε νόμιμη αμοιβή. Στην πρώτη περίπτωση θα αυξηθούν οι δαπάνες με αβέβαιη αύξηση του τζίρου, ενώ στην δεύτερη θα δημιουργηθεί ένα άσχημο εργασιακό περιβάλλον.

Στην περίπτωσή των εμποροϋπαλλήλων, όπως οι ίδιοι καταγγέλλουν, το μόνο που θα κερδίσουν είναι ένα ρεπό κάποια στιγμή μέσα στην εβδομάδα και όχι την προσαύξηση του 75% που υποχρεώνεται να καταβάλει ο εργοδότης σύμφωνα με το νόμο.

Με κάποιους εμποροϋπάλληλους της Βέροιας που μιλήσαμε εκείνη τη μέρα, μας έλεγαν ότι «με ανοιχτά καταστήματα δεν θα είχαν προσωπική ζωή, καθώς η αργία της Κυριακής είναι ιερή. Παράλληλα τόνιζαν ότι το μέτρο στρέφεται ενάντια στα δικαιώματα των εργαζομένων, ενώ οδηγεί στη θανατική καταδίκη το μικρομεσαίο εμπόριο».

Την Κυριακή το πρωί σε δύο-τρεις δρόμους της Βέροιας, υπήρξε κίνηση πεζών πολιτών. Μετά τον εκκλησιασμό εκατοντάδες Βεροιώτες βγήκαν στους εμπορικούς δρόμους, αλλά οι περισσότεροι για …οφθαλμόλουτρo μιας και χρήματα δεν υπάρχουν. Πολλοί από τους πολίτες δικαιολογήθηκαν, ότι μπαίνουν στα καταστήματα απλά για να χαζέψουν και όσοι από αυτούς ψώνισαν κάτι είπαν ότι την καθημερινή δεν έχουν χρόνο για τα ψώνια τους.

Εμπνευσμένοι, λοιπόν, από την αείμνηστη Μελίνα Μερκούρη στο ρόλο της Στέλλας θα λέγαμε πως το συμπέρασμα που βγαίνει είναι «Ποτέ την Κυριακή».

ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑΡΧΕΣ

Χθες επισκεφθήκαμε τέσσερις καταστηματάρχες της Βέροιας, δύο που άνοιξαν τα μαγαζιά τους και δύο που διατήρησαν κλειστά. Ζητήσαμε την άποψή τους και μας είπαν.

Ποταμόπουλος Γιάννης (υποδήματα) - Α΄ Αντιπρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Βέροιας: «Το άνοιγμα των καταστημάτων για τις 7 Κυριακές, είναι πλέον δεδομένο και με Νόμο. Έτσι ακολουθήσαμε, εγώ και άλλοι συνάδελφοι, το Νόμο τους κράτους και παράλληλα το ωράριο της Θεσσαλονίκης. Από χρόνια τώρα, η Βέροια ακολουθεί το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης για να μην υπάρχουν διαρροές προς την αγορά της συμπρωτεύουσας.

Αν, όμως, με ρωτούσατε πριν ψήφιση του Νόμου για τις 7 Κυριακές, η θέση μου θα ήταν αρνητική.

Την Κυριακή αυτή υπήρξε κάποια εμπορική κίνηση, αν και υπήρχαν ερωτηματικά στους καταναλωτές για το αν θα είναι κλειστά ή ανοιχτά τα καταστήματα. Αν το χειριζόμασταν καλύτερα το θέμα σαν διοίκηση του Εμπορικού Συλλόγου, θα υπήρχε καλύτερο αποτέλεσμα και περισσότερη προσέλευση κόσμου».

Αναφερόμενος στις φθινοπωρινές εκπτώσεις, ο κ. Ποταμόπουλος είπε ότι «αυτήν την εποχή που εφαρμόστηκαν, είναι απαράδεκτες. Ακόμα παραλαμβάνουμε καινούργια εμπορεύματα και αναγκαζόμαστε να κάνουμε εκπτώσεις. Το μόνο που βοηθάει, είναι στην ψυχολογία των καταναλωτών, που νοιώθει ότι βρίσκεται σε εκπτωτική περίοδο».

Αθηνά Πλιάτσικα-Τσιπουρίδου (ανδρικά και παιδικά ρούχα) – Β΄ Αντιπρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Βέροιας: «Στην επαρχία έχουμε άλλους δεσμούς. Νομίζω ότι με το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές, κινδυνεύει και ο θεσμός της οικογένειας. Σαν άνθρωποι θέλουμε μία μέρα την εβδομάδα να ξεκουραστούμε, να βρεθούμε χωρίς πίεση δουλειάς όλα τα μέλη της οικογένειας. Να ασχοληθούμε με προσωπικά μας θέματα. Όλοι το έχουν ανάγκη.

Δεν πρέπει να κοιτάμε τι κάνει η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη. Υπάρχουν άλλα κριτήρια και κίνητρα στις πόλεις αυτές και άλλα στις επαρχιακές. Η αγορά καθορίζεται από την τσέπη του καταναλωτή. Αν υπάρχουν χρήματα, οι μέρες της εβδομάδας περισσεύουν και για ψώνια.

Πριν λίγες μέρες η συνέλευση των μελών του Εμπορικού Συλλόγου πήρε απόφαση να μην δεχθεί το άνοιγμα των καταστημάτων πέραν από τις 7 Κυριακές, για τις οποίες είχε παρθεί απόφαση με Νόμο από το Υπουργείο. Στην συνέχεια ο Σύλλογος έκανε ένα γκάλοπ και το αποτέλεσμα που εξήχθη, ήταν 90% δεν θα ανοίξουν τα καταστήματα. Όμως ο πρόεδρος με ανακοίνωσή του, το άνοιγμα ή μη των καταστημάτων το άφησε στην κρίση των επαγγελματιών. Και γι αυτό διαφωνώ. Έπρεπε να πάρουμε σαφή θέση, όπως έδειξε το γκάλοπ. Έτσι προτίθεμαι να παραιτηθώ σήμερα. Νομίζω ότι δεν έχω να προσφέρω τίποτα».

Ερωτηθείσα για τις φθινοπωρινές εκπτώσεις, μας είπε πως «οι φθινοπωρινές εκπτώσεις δεν έχουν να προσθέσουν τίποτα. Δεν βοηθάνε…».

Γρηγόρης Ντινόπουλος (καλλυντικά): «Εμπορικά η Κυριακή αυτή, δεν ήταν και η πιο δυνατή μέρα. Εξυπηρετήσαμε τον κόσμο που κινήθηκε αρκετά καλά στους δρόμους της αγοράς. Πιστεύω ότι την επόμενη φορά θα είναι καλύτερα. Από την στιγμή που θεσμοθετήθηκαν οι 7 Κυριακές, πρέπει να τις εφαρμόσουμε. Για επέκταση των Κυριακών, θα το σκεφτούμε όταν προκύψει το θέμα και σύμφωνα με τις συνθήκες που θα διαμορφωθούν στην αγορά και στην κοινωνία μας».

Σε ερώτησή μας για τις φθινοπωρινές εκπτώσεις, ο κ. Ντινόπουλος μας είπε ότι «στον είδος του καταστήματός μου, δεν μπορούν να υπάρξουν μεγάλες εκπτώσεις. Το μόνο που έκανα την Κυριακή, ήταν μια μικρή έκπτωση, ως κίνητρο για τον κόσμο που βγήκε στην αγορά αυτήν τη μέρα».

Άκης Ιωαννίδης (ανδρικά ρούχα): Δε νομίζω ότι το άνοιγμα τις Κυριακές μπορεί να βοηθήσει. Με το  άνοιγμα τις μέρες αυτές, το μόνο που κάνουμε είναι να ανακυκλώνουμε το ίδιο κοινό της ντόπιας αγοράς. Αν δεν έρθει την Τρίτη, θα έρθει την Κυριακή. Δεν πρόκειται να αυξηθεί. Ενώ θα προσθέσουμε περισσότερες ώρες δουλειάς και εξόδων, ο συνολικός τζίρος της εβδομάδας ή του μήνα ή του χρόνου θα παραμείνει ο ίδιος. Το πρόβλημα δεν είναι οι πελάτες και οι ώρες, αλλά η αγοραστική δύναμη που μειώθηκε.

Να γίνουν κάποιες αλλαγές στο  ωράριο. Αλλά αυτές πρέπει να προκύψουν από μια επιστημονική έρευνα, κάτω από τις τοπικές συνήθειες και συνθήκες που ισχύουν. Δεν πρέπει να ζούμε πάντα με τον φόβο της Θεσσαλονίκης. Τα εμπορικά καταστήματα της Βέροιας δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα».

Τέλος ο κ. Ιωαννίδης απαντώντας στο ερώτημα για τις φθινοπωρινές εκπτώσεις της εβδομάδας αυτής, μας απάντησε ότι «δεν βοηθούν σε τίποτα αυτήν την περίοδο. Κάποιος που αγόρασε πριν λίγες μέρες ένα ρούχο με μια συγκεκριμένη τιμή, και τώρα με τις εκπτώσεις κάποιος άλλος με εκπτωτική τιμή, αυτό δημιουργεί πρόβλημα στην αξιοπιστία και τις σχέσεις καταστήματος και πελάτη. Ίσως ένα εκπτωτικό διήμερο, υπό την μορφή χάπενιγκ, θα ήταν πιο αποτελεσματικό».