
- ΕΚΤΟΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
- Posted
- Διαβάστηκε 148 φορές
Σοβαρό πρόβλημα με την κατάληψη κοινόχρηστων χώρων στη Βέροια
Αναγκαία η ενίσχυση της διαφάνειας και η ενημέρωση πολιτών και επιχειρήσεων
ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ (ΡΕΠΟΡΤΑΖ) ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΒΕΡΟΙΑ" (22/09/25)
Η αυθαίρετη κατάληψη κοινόχρηστων χώρων από καφετέριες, επιχειρήσεις εστίασης, περίπτερα και μανάβικα αποτελεί σοβαρό πρόβλημα που ταλαιπωρεί τη Βέροια και υπονομεύει την καθημερινότητα των πολιτών. Τα τραπεζοκαθίσματα που αναπτύσσονται χωρίς τη νόμιμη άδεια ή με υπέρβαση των ορίων τους μειώνουν την προσβασιμότητα στους δημόσιους χώρους και επηρεάζουν αρνητικά την ασφάλεια των πεζών.
Σύμφωνα με το Ελεγκτικό Συνέδριο, οι μηχανισμοί ελέγχου που εφαρμόζονται από τους δήμους δεν επαρκούν για την προστασία των κοινόχρηστων χώρων, λόγω της έλλειψης ενός ενιαίου και συγκροτημένου κανονιστικού πλαισίου, της απουσίας ενημερωμένου ηλεκτρονικού μητρώου παραχωρήσεων, αλλά και της ανεπαρκούς παρακολούθησης και επιβολής κυρώσεων.
Οι βασικές αιτίες του προβλήματος
Παρωχημένες και αποσπασματικές κανονιστικές αποφάσεις σε τοπικό επίπεδο, που δεν καλύπτουν το σύνολο των αναγκών και δυσχεραίνουν την ορθή διαχείριση των κοινόχρηστων χώρων.
-Έλλειψη ψηφιακής διασύνδεσης και πλήρους ηλεκτρονικού αρχείου, που καθιστά δύσκολη την παρακολούθηση και τον έλεγχο των παραχωρήσεων.
-Ανεπαρκής έλεγχος κατά τη διαδικασία έκδοσης αδειών, με αποτέλεσμα την αδειοδότηση χωρίς ουσιαστικό έλεγχο της νομιμότητας.
-Μη τακτικοί και προγραμματισμένοι έλεγχοι, που δεν λαμβάνουν υπόψη κριτήρια κινδύνου ή ιδιαιτερότητες περιοχών και επιχειρήσεων.
-Έλλειψη ενημέρωσης των πολιτών για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των επιχειρήσεων ως προς τη χρήση κοινόχρηστου χώρου.
Προτάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου
Το Ελεγκτικό Συνέδριο προτείνει:
-Επικαιροποίηση και κωδικοποίηση των τοπικών κανονιστικών αποφάσεων, ώστε να υπάρχει σαφές και ολοκληρωμένο πλαίσιο.
-Δημιουργία και συνεχής ενημέρωση ενός ηλεκτρονικού μητρώου παραχωρήσεων που να είναι προσβάσιμο και διαλειτουργικό με τις αρμόδιες υπηρεσίες.
-Ουσιαστικός έλεγχος κατά την έκδοση των αδειών, με αυτοψίες και αυστηρή τήρηση των προθεσμιών.
-Προγραμματισμένοι και τακτικοί έλεγχοι, βάσει αξιολόγησης κινδύνου και ιστορικού παραβάσεων.
-Ενημέρωση των πολιτών και των επιχειρηματιών για τα δικαιώματα, τις υποχρεώσεις και τους όρους χρήσης κοινόχρηστου χώρου.
-Αυστηρή επιβολή κυρώσεων με παρακολούθηση της αποκατάστασης των κοινόχρηστων χώρων και γρήγορη απομάκρυνση αυθαίρετων κατασκευών.
Στρατηγική ενημέρωσης πολιτών και επιχειρηματιών
Για να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά το πρόβλημα, προτείνουμε την υιοθέτηση μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής ενημέρωσης:
-Δημιουργία ενημερωτικής καμπάνιας σε τοπικά μέσα (ραδιόφωνο, τηλεόραση, εφημερίδες) και μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με απλά και κατανοητά μηνύματα για τη σημασία της τήρησης των κανόνων.
-Οργάνωση δημόσιων ενημερωτικών εκδηλώσεων και σεμιναρίων για επιχειρηματίες, όπου θα παρουσιάζονται οι νόμοι και οι διαδικασίες σχετικά με τα τραπεζοκαθίσματα και τη χρήση κοινόχρηστου χώρου.
-Αξιοποίηση της εφαρμογής «mystreet» για άμεση ενημέρωση πολιτών και καταγραφής παραβάσεων με δυνατότητα υποβολής καταγγελιών.
-Διανομή ενημερωτικού υλικού (φυλλάδια, αφίσες) σε κεντρικά σημεία της πόλης και στα καταστήματα, με επεξηγήσεις για τους κανόνες και τις υποχρεώσεις.
-Συνεργασία Δήμου, τοπικών συλλόγων επιχειρηματιών και κοινωνικών φορέων για την προώθηση της ευαισθητοποίησης και την ενίσχυση της κοινωνικής συναίνεσης.
Οι γενικές αρχές του νέου κανονισμού στον Δήμο Βέροιας
Ο νέος κανονισμός λειτουργίας των παραχωρούμενων κοινόχρηστων δημοτικών χώρων που παρουσιάστηκε την άνοιξη στην Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης Βέροιας περιλαμβάνει τις παρακάτω γενικές αρχές:
• Στα πεζοδρόμια εξασφαλίζεται ελεύθερη ζώνη για την κίνηση των πεζών, ελάχιστου πλάτους 1,50μ (του κρασπέδου μη συνυπολογιζόμενου). Οποιαδήποτε εξυπηρέτηση, όπως σήμανση, φύτευση, αστικός εξοπλισμός απαγορεύεται να τοποθετείται εντός της ελεύθερης ζώνης πεζών.
• Το 60% τουλάχιστον του πλάτους των πεζοδρομίων να είναι ελεύθερο για την απρόσκοπτη και συνεχή διέλευση των πεζών εκτός ειδικών περιπτώσεων
• Δεν εμποδίζεται η ανάδειξη και η προβολή των μνημείων της πόλης.
• Η έκθεση των εμπορευμάτων θα περιορίζεται σε απόσταση 1,20μ από την οικοδομική γραμμή και εφόσον καλύπτει τις πιο πάνω προϋποθέσεις, ενώ η ενδεχόμενη ανάρτηση αυτών επί των προσόψεων των κτηρίων δεν θα μπορεί να υπερβαίνει σε ύψος το 1,50μ.
• Δεν επιτρέπεται στους παραχωρούμενους κοινόχρηστους χώρους η επέκταση των εργασιών των καταστημάτων και των επιτηδευματιών κάθε μορφής (συνεργεία αυτοκινήτων, μοτοσικλετών, συναρμολογήσεις επίπλων κτλ.).
• Στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, χορηγείται άδεια χρήσης κοινόχρηστου χώρου, σύμφωνα με την άδεια ίδρυσης και λειτουργίας τους.
• Ο παραχωρούμενος κοινόχρηστος χώρος, οριοθετείται με χρωματισμένη διαγράμμιση ή σύμφωνα με τις υποδείξεις της αρμόδιας υπηρεσίας του Δήμου και εκπροσώπου της Δημοτικής ή Τοπικής Κοινότητας. Η σχετική άδεια παραχώρησης με το σχεδιάγραμμα που τη συνοδεύει θα πρέπει να είναι ανηρτημένη στο κατάστημα, σε εμφανές σημείο. Κάθε κατάληψη εκτός των ορίων του παραχωρούμενου χώρου θεωρείται αυθαίρετη και την ευθύνη φέρει ο υπεύθυνος του καταστήματος.
• Δεν επιτρέπεται οποιαδήποτε παρέμβαση που να εμποδίζει την απρόσκοπτη και ελεύθερη χρήση του αστικού εξοπλισμού που έχει εγκαταστήσει ο Δήμος στον κοινόχρηστο χώρο.
• Στις περιοχές του Ιστορικού Κέντρου, στις πλατείες και σε όλους τους πεζόδρομους, επιτρέπεται η τοποθέτηση στοιχείων εξοπλισμού (καθίσματα, τραπέζια, γλάστρες κτλ) που αποτελούνται από υλικά που συνάδουν με το χαρακτήρα του, όπως πηλός, ξύλο, γυαλί, μέταλλο κλπ.
• Η σκίαση των χώρων θα γίνεται, είτε με την τοποθέτηση τέντας στην όψη του κτιρίου σε ύψος τουλάχιστον 3 μ από το έδαφος και χωρίς κατακόρυφα στηρίγματα, είτε με ομπρέλες που θα καλύπτουν επιφάνεια το πολύ ίση με αυτή του παραχωρούμενου κοινόχρηστου χώρου, χωρίς διαφημιστικά μηνύματα. Στις διατηρητέες περιοχές και στους πεζόδρομους στην αγορά η σκίαση των χώρων θα γίνεται αποκλειστικά με ομπρέλες και σύμφωνα με τις απαραίτητες εγκρίσεις των αρμοδίων υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού.
• Δεν επιτρέπεται καμία μόνιμη κατασκευή στον παραχωρούμενο κοινόχρηστο χώρο (υποστυλώματα, δάπεδα, καθίσματα, ζαρντινιέρες κ.τ.λ.). Η διάταξη των λειτουργικών στοιχείων επί του παραχωρούμενου κοινόχρηστου χώρου θα είναι τέτοια ώστε να δημιουργούνται διάδρομοι για την απρόσκοπτη κίνηση των πεζών. Η συνολική παρέμβαση θα τυγχάνει πριν από την έκδοση της άδειας, της έγκρισης των υπηρεσιών του Δήμου κατόπιν υποβολής μαζί με την άδεια των αναγκαίων προς τούτο τοπογραφικών και αρχιτεκτονικών σχεδίων. Οποιαδήποτε μεταβολή της διάταξης των λειτουργικών στοιχείων απαιτεί την έγκριση των υπηρεσιών και την ανανέωση της χορηγηθείσας άδειας.
• Σε χώρους πεζοδρομίων, πεζοδρόμων και άλλων, που δεν έχουν παραχωρηθεί δεν επιτρέπεται οποιαδήποτε παρέμβαση.
• Η καθαριότητα του κοινόχρηστου χώρου είναι ευθύνη του υπευθύνου του καταστήματος.
• Δεν επιτρέπεται η τοποθέτηση μεγαφωνικών εγκαταστάσεων, συσκευών προβολής, τηλεοράσεων και διαφημιστικών στοιχείων σε κοινόχρηστο χώρο.
• Όλες οι κατασκευές στους παραχωρούμενους κοινόχρηστους χώρους δεν πρέπει να έχουν μόνιμα χαρακτηριστικά και θα τοποθετούνται μετά από άδεια των Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου.
• Σύμφωνα με το άρθρο 11 του ΝΟΚ /12 (Ν. 4067/12), ΦΕΚ 79 Α/09-04-12 οι εξώστες των κτιρίων δεν επιτρέπεται να προεξέχουν από το οριακό επίπεδο της οικοδομικής γραμμής (κατακόρυφο ή κεκλιμένο), περισσότερο από ένα δέκατο του πλάτους του δρόμου και μέχρι 2,0μ. το πολύ. Επίσης εξώστες που κατασκευάζονται πάνω από τους κοινόχρηστους χώρους ή χώρους παραχωρημένους σε κοινή χρήση, πρέπει να βρίσκονται σε ύψος τουλάχιστον 3μ. από κάθε σημείο της στάθμης του πεζοδρομίου. Εξώστες που κατασκευάζονται πάνω από τους κοινόχρηστους χώρους, σε ύψος μικρότερο από 5μ. πρέπει να βρίσκονται τουλάχιστον 0,5μ., μέσα από το άκρο του κρασπέδου του πεζοδρομίου σε οριζόντια προβολή.
• Σύμφωνα με του άρθρο 17 του Κτιριοδομικού Κανονισμού, σε κοινόχρηστους χώρους ή χώρους παραχωρημένους σε κοινή χρήση απαγορεύεται να κατασκευάζονται κατακόρυφα στηρίγματα κινητών προστεγασμάτων. Κατακόρυφα στηρίγματα κινητών προστεγασμάτων επιτρέπεται να κατασκευάζονται σε οποιαδήποτε άλλη θέση, ακόμη και σε τμήματα εξωστών που βρίσκονται υπεράνω κοινόχρηστων χώρων, εφόσον τα στηρίγματα αυτά εδράζονται στους εξώστες και δεν εξέχουν από το περίγραμμά τους.
• Η φύτευση καλλωπιστικών φυτών και δέντρων στις πλατείες, τους πεζοδρόμους και τα πεζοδρόμια θα γίνεται μόνο ύστερα από την έγκριση του Τμήματος Πρασίνου του Δήμου και η αποκατάσταση του γύρω χώρου σύμφωνα με υποδείξεις από τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου για να μη παρατηρείται το φαινόμενο της επίστρωσης των παραπάνω χώρων με πλακίδια διαφόρων μορφών.
• Ο έλεγχος της τήρησης της νομιμότητας γίνεται από την Ελληνική Αστυνομία, την Υγειονομική Υπηρεσία, τις αρμόδιες κατά περίπτωση υπηρεσίες του Δήμου και επιτροπές που θα ορίσει το Δημοτικό Συμβούλιο για το σκοπό αυτό.
Οι κατηγορίες αδειών
1. Χορήγηση άδειας τοποθέτησης τραπεζοκαθισμάτων
2. Χορήγηση άδειας τοποθέτησης σκιαδιών και λοιπών λειτουργικών ή διακοσμητικών στοιχείων σε κοινόχρηστους χώρους που έχουν παραχωρηθεί για την τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων.
3. Χορήγηση άδειας τοποθέτησης εμπορευμάτων.
4. Χορήγηση άδειας κατάληψης Κοινόχρηστου Χώρου με οικοδομικά υλικά.
5. Χορήγηση άδειας κατάληψης Κοινόχρηστου Χώρου για φορτοεκφόρτωση βαρέων αντικειμένων.
6. Χορήγηση άδειας κατάληψης Κοινόχρηστου Χώρου για την προσωρινή λειτουργία εργοταξίου.
7. Χορήγηση άδειας κατάληψης Κοινόχρηστου Χώρου σε Περίπτερα.
8. Χορήγηση άδειας κατάληψης Κοινόχρηστου Χώρου για Εκδηλώσεις προσωρινού χαρακτήρα.
9. Χορήγηση άδειας κατάληψης Κοινόχρηστου Χώρου για στάσιμο εμπόριο.
10. Χορήγηση άδειας κατάληψης Κοινόχρηστου Χώρου για τοποθέτηση ψυχαγωγικών ηλεκτρονικών παιδικών παιχνιδιών.
Χορήγηση άδειας τραπεζοκαθισμάτων
Τα τμήματα των κοινοχρήστων χώρων των οποίων επιτρέπεται η παραχώρηση της χρήσης, καθώς επίσης και ο καθορισμός του ετήσιου τέλους ανά τετραγωνικό μέτρο, καθορίζονται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
Για τη διαμόρφωση του χώρου και την εγκατάσταση των τραπεζοκαθισμάτων εκδίδεται από το Δήμο άδεια χρήσης με ισχύ από την ημερομηνία έκδοσης της έως το τέλος του έτους που εκδόθηκε.
Αιτήσεις χορήγησης άδειας παραχώρησης κοινόχρηστου χώρου για την τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων υποβάλλονται το τελευταίο τρίμηνο του προηγούμενου έτους (3 μήνες πριν τη λήξη της άδειας). Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά είναι:
1. Άδεια λειτουργίας καταστήματος στην οποία να προβλέπεται η ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων με την ρητή προϋπόθεση ότι αυτή ισχύει. Η άδεια λειτουργίας κατατίθεται μόνο με την πρώτη αίτηση χορήγησης άδειας παραχώρησης κοινόχρηστου χώρου.
2. Ταμιακή απόδειξη με το ΑΦΜ της επιχείρησης.
3. Ενημερότητα οφειλών (άρθρο 285 ν. 3463/2006) από τα Ταμεία του Δήμου Βέροιας περί μη οφελών στο Δήμο, (για τέλη, φόρους, πρόστιμα, εισφορές) ή νόμιμη ρύθμιση των οφειλών. Σε περίπτωση δε που έγινε ρύθμιση και ο οφειλέτης δεν ανταποκρίνεται στον διακανονισμό και στις μηνιαίες δόσεις του για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των δυο μηνών μπορεί να γίνει ανάκληση οποιοδήποτε μορφής άδειας έχει χορηγηθεί από τον Δήμο Βέροιας. (στις περιπτώσεις έκδοσης άδειας που απαιτείται φορολογική ενημερότητα θα ισχύουν τα ίδια πάντα).
4. Τοπογραφική αποτύπωση όπου να απεικονίζεται η θέση του καταστήματος, το πλάτος της πρόσοψης του ακινήτου, το πλάτος του πεζοδρομίου, το πλάτος της οδού στην περίπτωση πεζοδρόμων.
5. Εγκεκριμένο σχεδιάγραμμα κάτοψης του καταστήματος από το Υγειονομικό. Κατατίθεται μόνο με την πρώτη αίτηση χορήγησης άδειας παραχώρησης κοινόχρηστου χώρου.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ:
• Οι διάδρομοι, που ευρίσκονται εντός του χώρου των τραπεζοκαθισμάτων και εξυπηρετούν την λειτουργία του καταστήματος, προσμετρούνται κανονικά ως κατάληψη.
• Σε περίπτωση γωνιακού καταστήματος, τα στοιχεία που αφορούν στην κατάληψη
• Η εξόφληση του τέλους της άδειας χρήσης κοινόχρηστου χώρου γίνεται το πρώτο δεκαήμερο του έτους (έως τις 10 Ιανουαρίου), στο οποίο αφορά η κατάληψη, με την καταβολή εφάπαξ όλου του ποσού στο Ταμείο του Δήμου. (σύμφωνα με νέο νόμο ή εξόφληση του τέλους θα μπορεί να γίνεται και με προκαταβολή του 40% και το υπόλοιπο με τρείς ισόποσες δόσεις, ή με τον τρόπο που θα ισχύει κάθε φορά με νομοθετική ρύθμιση)
• Σε περίπτωση χορήγησης άδειας χρήσης κοινόχρηστου χώρου σε κατάστημα με νέα άδεια λειτουργίας, θα καταβάλλεται το ποσό που αναλογεί για τους μήνες που απομένουν από την έκδοση της άδειας χρήσης και έως τη λήξη του έτους. Για τον υπολογισμό θα προσμετράται και ο μήνας έκδοσης της άδειας χρήσης.
• Μετά τη λήξη των αδειών και με ευθύνη της επιχείρησης απομακρύνονται από τον κοινόχρηστο χώρο όλα τα αντικείμενα
Χορήγηση άδειας τοποθέτησης σκιαδιών και λοιπών λειτουργικών ή διακοσμητικών στοιχείων
Η άδεια εκδίδεται από την αρμόδια υπηρεσία του Δήμου Βέροιας, μετά από αίτηση του ενδιαφερόμενου η οποία συνοδεύεται από:
1. Τοπογραφικό διάγραμμα κάλυψης του καταστήματος και του κοινόχρηστου χώρου.
2. Διάγραμμα κάλυψης, με το οποίο θα αποτυπώνεται η διαρρύθμιση του χώρου.
3. Τεχνικές προδιαγραφές των χρησιμοποιούμενων στοιχείων.
Η άδεια αφορά σε σκιάδια, φωτιστικά, ανθοδόχες, υαλόφρακτες, ανεμοφράκτες, πινακίδες ή και άλλα στοιχεία που εξυπηρετούν τη λειτουργία ή τον εξωραϊσμό των χώρων των τραπεζοκαθισμάτων.
Όλα τα στοιχεία, στα οποία αναφέρεται η άδεια, είναι κινητά, τοποθετούνται μέσα στα όρια του παραχωρημένου χώρου. Η μορφή των στοιχείων, καθορίζεται σύμφωνα με τα παρακάτω:
1. Όσον αφορά στα σκιάδια, στις περιπτώσεις που η μορφή δεν ορίζεται με άλλο τρόπο, άδεια θα χορηγείται μόνον αν αυτή αναφέρεται σε τέντες ή ομπρέλες. Αυτές πρέπει να έχουν απλό σχήμα, να μην είναι υπερμεγέθεις και η στήριξή τους να είναι τέτοια, ώστε να εξασφαλίζεται η δυνατότητα απομάκρυνσής τους όταν αυτό απαιτείται. Οι τέντες και οι ομπρέλες δύναται να περιέχουν διαφημίσεις σε διαστάσεις ανάλογες με το μήκος και πλάτος των ομπρελών και ποτέ μια διαφήμιση δεν μπορεί να υπερβαίνει σε διαστάσεις το 0,60mΧ1,0m.
2. Για τα λειτουργικά ή διακοσμητικά στοιχεία, πέραν των σκιαδίων, οι ενδιαφερόμενοι θα υποβάλλουν πρόταση, που θα εγκρίνεται από τα αρμόδια τμήματα της Δ/νσης Τεχνικών Υπηρεσιών.
3. Στις περιπτώσεις που η άδεια αφορά κατασκευή σε πλατείες ή χώρους όπου τα τραπεζοκαθίσματα καταλαμβάνουν αξιόλογη έκταση, ή και σε ευαίσθητα από άποψη αισθητικής εικόνας σημεία της πόλης, τόσο η μορφή των σκιαδιών όσο και των υπόλοιπων λειτουργικών και διακοσμητικών στοιχείων θα προκύπτει μετά από συνολική μελέτη που θα εκπονεί ο ενδιαφερόμενος και θα εγκρίνεται από την αρμόδια υπηρεσία του Δήμου.
4. Για πιθανές τομές που θα απαιτηθούν κατά τη διάρκεια των εργασιών σε δρόμο ή πεζοδρόμια, απαιτείται άδεια σύμφωνα με το άρθρο 47 και 48 του Ν. 2696/99 "περί Κ.Ο.Κ.", η οποία χορηγείται από την αρμόδια υπηρεσία του Δήμου. Η αποκατάσταση των ανωτέρω επιβαρύνει τον ενδιαφερόμενο.
Χορήγηση άδειας τοποθέτησης εμπορευμάτων
Τα τμήματα των κοινοχρήστων χώρων των οποίων επιτρέπεται η παραχώρηση της χρήσης, για έκθεση εμπορευμάτων, καθώς επίσης και ο καθορισμός του ετήσιου τέλους ανά τετραγωνικό μέτρο, καθορίζονται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
Πριν από την τοποθέτηση στον κοινόχρηστο χώρο των εμπορευμάτων, εκδίδεται από το Δήμο άδεια χρήσης. Προσκομίζοντας τα εξής δικαιολογητικά :
1. Άδεια λειτουργίας καταστήματος
2. Τοπογραφικό διάγραμμα κάλυψης του καταστήματος και του κοινόχρηστου χώρου. Κατατίθεται μόνο με την πρώτη αίτηση χορήγησης άδειας παραχώρησης κοινόχρηστου χώρου.
3. Ενημερότητα οφειλών (όπως αναφέρθηκε παραπάνω)
4. Δεν επιτρέπεται η αποθήκευση εμπορευμάτων και λοιπών στοιχείων εξοπλισμού στον παραχωρούμενο κοινόχρηστο χώρο. Οι διάδρομοι, που ευρίσκονται εντός του χώρου των εμπορευμάτων και εξυπηρετούν τη λειτουργία του καταστήματος, προσμετρώνται κανονικά ως κατάληψη. Σε περίπτωση γωνιακού καταστήματος, τα στοιχεία που αφορούν στην κατάληψη θα παρουσιάζονται αναλυτικά για τον κάθε δρόμο. Προ της εισόδου πολυκατοικίας ή κατοικίας, δεν επιτρέπεται η τοποθέτηση εμπορευμάτων.
5. Η τοποθέτηση εμπορευμάτων επί των προσόψεων, δεν θα υπερβαίνει το 1,50μ. σε ύψος και το 1,20 μ. σε πλάτος, λαμβάνοντας πάντα υπόψη τους νομικούς περιορισμούς και το γενικό πλαίσιο του Κανονισμού, όπως αναλύεται παραπάνω.
6. Η εξόφληση του τέλους θα γίνεται με τον τρόπο που αναφέρθηκε παραπάνω.
7. Σε περίπτωση χορήγησης άδειας χρήσης κοινόχρηστου χώρου σε κατάστημα με νέα άδεια λειτουργίας στην μέση της χρονιάς, θα γίνεται με τον τρόπο που αναφέρθηκε παραπάνω.
Χορήγηση άδειας κατάληψης Κοινόχρηστου Χώρου σε περίπτερα
Ο χώρος που θα παραχωρείται ή που έχει παραχωρηθεί νόμιμα στα περίπτερα για την τοποθέτηση ψυγείων πώλησης παγωτών και αναψυκτικών, καθώς και για σταντ πώλησης εντύπων, θα είναι εφαπτόμενος της έκτασης που καταλαμβάνει το σώμα του περιπτέρου ή ενσωματωμένος στο σώμα του περιπτέρου:
1. Δεν θα υπερβαίνει τα 3,00τμ όταν βρίσκονται σε πλατείες ή πεζοδρόμια πλάτους πάνω από 7,00μ.
2. Δεν θα υπερβαίνει τα 2,00τμ στις υπόλοιπες περιπτώσεις.
• Σε περίπτερα που βρίσκονται μπροστά από προθήκες καταστημάτων ή υπηρεσιών ανεξαρτήτως του πλάτους του πεζοδρομίου, θα τους διατίθεται χώρος 2,00τμ.
• Στον παραχωρούμενο χώρο, επιτρέπεται η τοποθέτηση προθηκών έκθεσης προϊόντων προς πώληση και ψυκτικών θαλάμων εντός των τετραγωνικών μέτρων που έχουν παραχωρηθεί από το Δήμο.
• Απαγορεύεται η τοποθέτηση παιχνιδιών, παιχνιδομηχανών, αυτόματων πωλητών σε πλατείες ή πεζοδρόμια.
• Επιτρέπεται η τοποθέτηση κινητού προστεγάσματος (τέντας), χωρίς κατακόρυφα στηρίγματα. Το περίγραμμά του, καθώς και το περίγραμμα του περιπτέρου θα είναι σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από την ελληνική νομοθεσία.
• Απαγορεύεται οποιαδήποτε προσθήκη ή τοποθέτηση διαφημιστικών πινακίδων και λοιπών στοιχείων που μεταβάλλουν τον επιτρεπόμενο τύπο και τις διαστάσεις του περιπτέρου.
• Αιτήσεις για χορήγηση άδειας υποβάλλονται το τελευταίο τρίμηνο του προηγούμενου έτους, για το οποίο ζητείται η χρήση, συνοδευόμενες από τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, τα οποία είναι:
Α. Άδεια λειτουργίας περιπτέρου με την ρητή προϋπόθεση ότι αυτή ισχύει & άδεια πώλησης τυποποιημένων προϊόντων.
Β. Φωτοτυπία εγγράφου Φορολογικής Αρχής με το ΑΦΜ της επιχείρησης.
Γ. Ενημερότητα οφειλών (όπως αναφέρθηκε παραπάνω)
Δ. Τοπογραφική αποτύπωση όπου να απεικονίζεται η θέση του περιπτέρου, τα παρακείμενα καταστήματα, οι είσοδοι και τα παράθυρα κατοικιών, το πλάτος της πρόσοψης του ακινήτου πίσω από το περίπτερο αν υπάρχει, το πλάτος του πεζοδρομίου, το πλάτος της οδού καθώς και η θέση και οι διαστάσεις του αιτούμενου χώρου κατάληψης.
• Η εξόφληση του τέλους θα γίνεται με τον τρόπο που αναφέρθηκε παραπάνω.
• Σε περίπτωση χορήγησης άδειας χρήσης κοινόχρηστου χώρου σε κατάστημα με νέα άδεια λειτουργίας στην μέση της χρονιάς, θα γίνεται με τον τρόπο που αναφέρθηκε παραπάνω.
Καθορισμός Κοινοχρήστων χώρων
Τα τμήματα των κοινόχρηστων χώρων των οποίων επιτρέπεται η παραχώρηση της χρήσης, καθορίζονται ως εξής :
• Α. Πλατείες
• Β. Πεζόδρομοι
• Γ. Πεζοδρόμια
Έχουν τη βούληση να βάλουν τάξη στην κατάληψη κοινόχρηστων χώρων;
Το πρόβλημα της αυθαίρετης κατάληψης κοινόχρηστων χώρων από καφετέριες, επιχειρήσεις εστίασης, περίπτερα και μανάβικα στην πόλη της Βέροιας δεν είναι νέο. Η παραβίαση των ορίων χρήσης των δημόσιων χώρων επηρεάζει την προσβασιμότητα, την ασφάλεια των πεζών και τη λειτουργικότητα της πόλης.
Οι συστάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου είναι σαφείς και ενδεικτικές της σοβαρότητας του ζητήματος. Ωστόσο, το κρίσιμο ερώτημα που απασχολεί τους πολίτες και τους επιχειρηματίες είναι εάν ο Δήμος Βέροιας και η Δημοτική Αστυνομία έχουν την αποφασιστικότητα να «σπάσουν αυγά» και να επιβάλλουν την τάξη.
Η επιβολή των νόμων και η αποκατάσταση της νομιμότητας σε τέτοια ζητήματα απαιτεί πολιτική βούληση, συντονισμό, αλλά και τόλμη. Χρειάζεται να υπάρξει σαφής και ξεκάθαρη στρατηγική ελέγχων, άμεση επιβολή κυρώσεων και ουσιαστική συνεργασία με τους πολίτες και τις επιχειρήσεις.
Παράλληλα, είναι κατανοητό ότι η τοπική διοίκηση συχνά διστάζει να προχωρήσει σε αυστηρά μέτρα, φοβούμενη κοινωνικές αντιδράσεις ή οικονομικές επιπτώσεις. Ωστόσο, η απραξία μόνο επιτείνει το πρόβλημα και υπονομεύει την ποιότητα ζωής στην πόλη.
Η Βέροια χρειάζεται μια νέα εποχή διαφάνειας και σεβασμού στους κανόνες, όπου οι κοινόχρηστοι χώροι θα προστατεύονται ως δημόσιο αγαθό. Η ενεργή συμμετοχή των πολιτών, σε συνδυασμό με την αποφασιστική δράση των δημοτικών αρχών, μπορεί να φέρει αυτή την αλλαγή.
Ενεργοί πολίτες και όχι αδιάφοροι
Η προστασία των κοινόχρηστων χώρων είναι υπόθεση όλων μας. Οι δημότες της Βέροιας να ενημερώνονται για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που αφορούν τη χρήση των δημόσιων χώρων και να συμβάλλουν ενεργά στην τήρηση της νομιμότητας. Μέσα από τη συλλογική ευθύνη και την αναφορά αυθαιρεσιών στις αρμόδιες αρχές μπορούμε να διασφαλίσουμε μια πόλη πιο λειτουργική, ασφαλή και φιλική για όλους.
Το ερώτημα παραμένει: Έχουν ο Δήμος Βέροιας και η Δημοτική Αστυνομία τη βούληση να αναλάβουν δράση και να βάλουν τέλος στην αυθαιρεσία; Ο χρόνος θα δείξει, όμως η πόλη αξίζει μια καθαρή και λειτουργική εικόνα για όλους.
Η τήρηση της νομιμότητας εξασφαλίζει την ασφάλεια, την ισότιμη χρήση και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής στην πόλη μας.
ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ (ΡΕΠΟΡΤΑΖ) ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΒΕΡΟΙΑ" (22/09/25)