
- ΕΚΤΟΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
- Posted
- Διαβάστηκε 272 φορές
Σημαντικές αλλαγές στη νέα σχολική χρονιά
ΣΕ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ – ΟΛΑ ΤΑ ΚΕΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΘΑ ΚΑΛΥΦΘΟΥΝ ΜΕΧΡΙ ΤΕΛΟΣ ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ – ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ.
ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ (ΡΕΠΟΡΤΑΖ) ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΒΕΡΟΙΑ" (8/9/25)
Από την Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου 2025, τα σχολεία σε όλη τη χώρα ανοίγουν τις πόρτες τους για τη νέα σχολική χρονιά 2025-2026, η οποία αναμένεται να φέρει ριζικές αλλαγές στη δομή, το περιεχόμενο και τη λειτουργία της εκπαίδευσης. Η φετινή χρονιά θα ολοκληρωθεί στις 15 Ιουνίου για τα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά σχολεία, ενώ τα Γυμνάσια και τα Λύκεια θα λειτουργήσουν έως τις 30 Ιουνίου.
Προετοιμασίες και έναρξη
Οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται ήδη στα σχολεία από την 1η Σεπτεμβρίου, αφιερώνοντας δέκα ημέρες σε οργανωτικές και παιδαγωγικές συναντήσεις, επιμορφώσεις και προετοιμασία των τάξεων. Η πρώτη ημέρα λειτουργίας, μετά τον καθιερωμένο αγιασμό, θα σηματοδοτηθεί από τη διανομή των νέων σχολικών βιβλίων και την ενημέρωση των μαθητών για το πρόγραμμα των πρώτων ημερών.
Μείωση της διδακτέας ύλης: Αναγκαία αλλά απαιτητική αλλαγή
Ένα από τα πιο σημαντικά μέτρα είναι η μείωση της διδακτέας ύλης έως και 30% σε μαθήματα του Δημοτικού και του Γυμνασίου. Το Υπουργείο Παιδείας, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, στοχεύει στην αποφόρτιση του εκπαιδευτικού προγράμματος, ώστε να δοθεί περισσότερη έμφαση στην κατανόηση βασικών γνώσεων και στην ανάπτυξη ουσιαστικών δεξιοτήτων. Η ύλη πλέον θα χωρίζεται σε δύο κατηγορίες: υποχρεωτική, που διασφαλίζει την παροχή βασικής εκπαίδευσης σε όλους τους μαθητές, και προαιρετική, που θα επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να προσαρμόζουν το περιεχόμενο ανάλογα με τις ανάγκες και το επίπεδο της τάξης.
Παράλληλα, το Λύκειο δεν θα υποστεί αλλαγές, καθώς η Τράπεζα Θεμάτων επιβάλλει συγκεκριμένη και πλήρη διδακτέα ύλη, κάτι που διατηρεί τον αυστηρό χαρακτήρα της προετοιμασίας για τις πανελλαδικές εξετάσεις.
Πολλαπλό Βιβλίο και Ολόκληρα Λογοτεχνικά Έργα στα Σχολεία
Η μεγαλύτερη καινοτομία στο σχολικό περιβάλλον είναι η εισαγωγή του πολλαπλού βιβλίου, αρχικά σε ψηφιακή μορφή, από το νέο σχολικό έτος. Οι εκπαιδευτικοί θα έχουν πρόσβαση σε πλατφόρμα ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού, από την οποία θα μπορούν να επιλέγουν εργαλεία και πηγές για τη διδασκαλία. Παράλληλα, οι μαθητές θα γνωρίσουν εμβληματικά λογοτεχνικά έργα από συγγραφείς όπως ο Ιούλιος Βερν, ο ΆντονΤσέχωφ και η Πηνελόπη Δέλτα, με στόχο την ενίσχυση της φιλαναγνωσίας και της γλωσσικής καλλιέργειας.
Εφαρμογή e-Parents
Η εφαρμογή e-Parents θα δώσει στον πολίτη-κηδεμόνα ένα ζωντανό και μόνιμο δίαυλο επικοινωνίας με το σχολείο, υλοποιώντας τις παρακάτω θεματικές ενότητες μέσω των οποίων ο κηδεμόνας θα αλληλεπιδρά με την σχολική μονάδα:
-Ανακοινώσεις και ειδοποιήσεις
- Ηλεκτρονική ενημέρωση του κηδεμόνα για τις επιδόσεις, τις βαθμολογίες και τις απουσίες του μαθητή
Νέα μαθήματα και καινοτόμες δράσεις
Η φετινή σχολική χρονιά θα φέρει καινοτομίες με την εισαγωγή νέων μαθημάτων και προγραμμάτων:
Οικονομικά στη Γ’ Γυμνασίου: Για πρώτη φορά, προστίθεται μία ώρα εβδομαδιαίας διδασκαλίας οικονομικών εννοιών, με βιωματικές ασκήσεις και διδασκαλία από εξειδικευμένους οικονομολόγους. Η πρωτοβουλία αυτή στοχεύει στην ανάπτυξη βασικών οικονομικών γνώσεων που θα βοηθήσουν τους μαθητές στην καθημερινή τους ζωή και στις μελλοντικές τους επιλογές.
Σχολικοί Λαχανόκηποι σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά: Πιλοτικό πρόγραμμα (σε όσα σχολεία εκδήλωσαν ενδιαφέρον) που ενσωματώνει τη φύτευση και καλλιέργεια λαχανικών ως μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η δράση αυτή ενισχύει την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση, μαθαίνει στα παιδιά βασικές αρχές της βιολογικής καλλιέργειας και προάγει την αειφορία μέσα από βιωματική μάθηση.
Νέο μάθημα Ηθικής: Αντικαθιστώντας τα Θρησκευτικά για τους μαθητές που απαλλάσσονται, το μάθημα της Ηθικής θα καλύπτει από τη Γ’ Δημοτικού μέχρι τη Γ’ Λυκείου θέματα όπως τα ανθρώπινα δικαιώματα, τα ηθικά διλήμματα και τις προκλήσεις της τεχνητής νοημοσύνης. Το μάθημα θα έχει ουδετερόθρησκο χαρακτήρα και στοχεύει στην καλλιέργεια κριτικής σκέψης και σεβασμού στη διαφορετικότητα.
Ενισχυμένη κολύμβηση στη Γ’ και Δ’ Δημοτικού: Το μάθημα θα εμπλουτιστεί με εκπαίδευση σε ναυαγοσωστικές δεξιότητες και πρώτες βοήθειες, δίνοντας στους μαθητές βασικές γνώσεις ασφάλειας στη θάλασσα και στην πισίνα, παράλληλα με τη φυσική άσκηση. Να διευκρινίσουμε ότι η Βέροια δεν διαθέτει κολυμβητήριο για την «πρακτική» άσκηση.
Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων: Νέες δράσεις εκτός των γνωστών Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, εστιάζουν στην περιβαλλοντική εκπαίδευση και την αειφορία, με στόχο τη διαμόρφωση οικολογικής συνείδησης στους μαθητές από μικρή ηλικία.
Προκλήσεις και προβληματισμοί
Η ενσωμάτωση όλων αυτών των νέων μαθημάτων και δράσεων στο ωρολόγιο πρόγραμμα εγείρει σημαντικά ερωτήματα ως προς τη διαχείριση του χρόνου. Οι εκπαιδευτικοί καλούνται να ανταποκριθούν σε αυξημένα καθήκοντα, συχνά χωρίς την απαραίτητη επιμόρφωση ή υποστήριξη που απαιτείται για την αποτελεσματική υλοποίηση των αλλαγών.
Παρόλο που επίσημα η διδασκαλία περιορίζεται σε έξι ώρες ημερησίως, στην πράξη μεγάλο μέρος της εργασίας μεταφέρεται εκτός σχολικού ωραρίου, με προετοιμασία μαθημάτων, γραφειοκρατικές υποχρεώσεις και συμμετοχή σε διάφορες επιτροπές.
Ακόμα και η μείωση της ύλης, παρά τη θετική της διάσταση, θα απαιτήσει από τους εκπαιδευτικούς να αναδιαρθρώσουν το διδακτικό τους σχέδιο και να επιλέξουν τις κατάλληλες προαιρετικές ενότητες που θα ταιριάζουν καλύτερα στις ανάγκες κάθε τάξης.
Η νέα εκπαιδευτική πραγματικότητα
Η σχολική χρονιά 2025-2026 ξεκινά σε ένα πολύπλοκο και δυναμικό περιβάλλον, όπου η επιτυχία των αλλαγών εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την οργανωτική υποστήριξη, την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και τη συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων: σχολείων, γονέων και Υπουργείου Παιδείας.
Η εφαρμογή αυτών των μεταρρυθμίσεων μπορεί να δημιουργήσει τις βάσεις για μια πιο σύγχρονη, βιώσιμη και προσαρμοσμένη στις ανάγκες των μαθητών εκπαίδευση, όμως θα χρειαστεί χρόνο, υπομονή και συνεχή αξιολόγηση για να αποδώσει τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
Με προβλήματα σε κτιριακές υποδομές
Σε συνομιλία που είχαμε με τον Διευθυντή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας κ. Αθανάσιο Αλατζόγλου, μας είπε ότι «στην πρώτη φάση προσλήψεων καθηγητών, ήρθαν λιγότεροι οι οποίοι θα καλύψουν κυρίως τα Λύκεια, λόγω των πανελλαδικών. Όμως, όπως συμβαίνει κάθε χρόνο, τα κενά θα καλυφθούν με αναπληρωτές μέχρι τέλος Οκτωβρίου και πιθανόν στις εξαιρετικές περιπτώσεις, στις δύσκολες ειδικότητες, μπορεί να φτάσουμε και μέχρι το Νοέμβριο».
Σε ερώτησή μας για τις κτιριακές υποδομές και τα προβλήματα που τυχόν υπάρχουν σ΄ αυτές, ο κ. Αλατζόγλου μας είπε ότι «υπάρχουν προβλήματα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των Διευθυντών των Σχολείων, αλλά δεν επηρεάζουν την λειτουργία των μαθημάτων. Κυρίως υπάρχει ένα μεγάλο πρόβλημα στο ΙΕΚ Βέροιας που έχει διάφορα κτίσματα. Βέβαια το γνωρίζει ο Δήμος και ο Διευθυντής έχει κάνει όλες τις απαραίτητες ενέργειες. Το γνωρίζει ο Δήμος και είναι σε μια φάση να το επισκευάσουν, αλλά ίσως και να βρουν μια λύση άλλης στέγασης».
ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ (ΡΕΠΟΡΤΑΖ) ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "ΒΕΡΟΙΑ" (8/9/25)